Page content

Rontgenfoto Lage Rug? Wat heb je eraan?!

Rontgenfoto lage rug laten maken om de oorzaak van je rugpijn in kaart te brengen?

Je wilt een verklaring voor uw pijn laag in de rug?! Is het maken van een Röntgen en/of MRI dan zinvol? Bij lage rugpijn heeft het uitvoeren van beeldvormende diagnostiek vaak geen toegevoegde waarde!

Uit onderzoek blijkt dat er veel anatomische afwijkingen worden gevonden bij mensen zonder lage rugpijn. Dit geldt zowel bij het uitvoeren van een Röntgen foto en/of MRI scan. Deze bevindingen komen uit een rapportage van radiologen bij de beoordeling van de radiografische afwijkingen bij patiënten met lage rugpijn.

De bevindingen van de Röntgen en MRI worden vastgesteld door de Radioloog. De beschrijving van zijn bevindingen uit  de beeldvormende diagnostiek gebeurt alleen op anatomisch niveau. Hij interpreteert de anatomische vormen van de wervelkolom zonder een link te leggen naar de dagelijkse pijnklachten.

Rontgenfoto lage rug

Mensen zonder pijn hebben ook anatomische afwijkingen!

Waarbij ook blijkt dat een aantal regelmatig gevonden afwijkingen in de lage rug geen verklaring hoeven te zijn voor de lage rugklachten. Regelmatig gevonden afwijkingen van de lage rug zijn;

Medische benaming

Vertaling

Lichte degeneratie Licht slijtage
  Gevorderde discus degeneratie Gevorderde tussenwervelschijf slijtage
  Spondylose Vermindering van kwaliteit van de wervelkolom
  Spondylolisthesis Verschuiving van een wervel naar voren
  Verschoven wervel
  Ziekte van Scheuermann

Lage borstwervel scoliose door vergroeiing van de  wervels

Bovenstaande bevindingen hoeven dus niet gerelateerd te zijn aan pijn laag in de rug. Omdat blijkt dat bij ongeveer de helft van de mensen met deze bevindingen geen lage rugpijn aanwezig is. En kan dus niet aangewezen worden als oorzaak van pijn laag in de rug.

Anatomische verklaring Rontgenfoto lage rug

Vanwege de hoge mate van anatomische afwijkingen bij mensen zonder lage rugpijn. Is het interpreteren van de uitkomsten uit beeldvormende technieken moeilijk. En zijn de gevonden afwijkingen die direct te relateren aan de pijn laag in de rug.

Door de gevonden afwijkingen te koppelen aan de klinische gegevens van de pijn kan er meer betekenis worden gegeven aan de anatomische afwijkingen. De vraag of de gevonden afwijkingen een verband houden met de lage rugklachten is dus niet direct te beantwoorden.

Wel kan gesteld worden dat het niet nodig is om een precieze oorzaak of diagnose vast te stellen om een gepast behandelplan op te stellen.

Bron: M.W. van Tulder & B.W. Koes Evidence-based handelen bij lage rugpijn epidemiologie, preventie, diagnostiek, behandeling en richtlijnen 2013 & Henk van Woerden; Richtlijn Aspecifieke Lage Rugklachten

Comment Section

0 reacties op “Rontgenfoto Lage Rug? Wat heb je eraan?!