Piriformis Syndroom Symptomen

Piriformis syndroom symptomen door ischias uiten zich vaak op een herkenbare manier. Namelijk met zenuw pijn in de bil die uitstraalt in het been soms tot wel in de voet. Dat kan gepaard gaan met tintelingen in de voet of een slapend been. Waar de pijn zich precies in de bil en het been zich uit heeft te maken met de oorsprong van de grote been zenuw.

De grote beenzenuw, ook wel nervus ischiadicus, ontspringt van de lenden wervelkolom ter hoogte van de 4e lendenwervel en het heiligbeen. Dit houdt in dat bij irritatie van de nervus ischiadicus een bepaald gebied van o.a. je huid en spieren pijn en ander gevoel kunnen ervaren.

Zenuwpijn in het been heeft als kenmerk dat het moeilijk zelf “te raken” of om een exacte locatie aan te wijzen waar de pijn zich bevindt.

Piriformis Syndroom Symptomen

Piriformis syndroom symptomen worden gevormd door de zenuwpijn of ook wel ischias genoemd van de ischiadicus zenuw.  We gaan er hier van uit dat er geen andere oorzaak aanwezig is die ook kunnen zorgen voor ischias klachten zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose. De kenmerkende ischias symptomen bij een Piriformis syndroom zijn;

• Bil pijn wat kan uitstralen in heup, achterkant en zijkant van het bovenbeen en bovenste gedeelte van het onderbeen.
  • Pijn die in het algemeen toeneemt bij het zitten en door de knieën zakken (Squatten)
  • Ook kan moeite worden ervaren met andere functionele activiteiten of lopen

Bij de oorsprong van ischias door het Piriformis syndroom lijdt dit niet tot typische neurologische tekenen van schade zoals verminderde pees reflexen en spieruitval/zwakte.

Dat is ook één van de grote verschillen met ischias klachten op basis van een hernia of stenose.

Piriformis Syndroom Symptomen 1

Piriformis Syndroom Gevolgen

Bij de irritatie van de nervus ischiadicus kunnen er verschillende spieren gespannen raken. Het kan zijn dat je zowel een branderige, zeurende zenuwpijn ervaart als spierpijn op basis van spierspanningpunten ook wel triggerpoints genoemd.

Deze triggerpoints kunnen zich bevinden in zowel je diepe dwarse bilspier, Piriformis spier, als je hamstring en kuitspieren. Wanneer je de zenuwpijn en spierpijn van de ischias zelf wilt gaan behandelen is het goed om eerst te bedenken waar de oorzaak van je ischias klachten vandaan komen.

Ondanks dat de irritatie van de grote beenzenuw zich bij ischias klachten zijn oorsprong heeft vanuit de bil kunnen daar verschillende oorzaken voor verantwoordelijk zijn. Heb je dat gedaan dan kan je aanvullende een aantal zelftesten doen om dit te bevestigen.

Meer over Piriformis Syndroom

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)