Wat te doen bij Spit?

Wat te doen bij Spit? Heb je last van spit en wil je hier snel vanaf? Zodat je weer pijnvrij en zonder belemmeringen over de dag kan bewegen? Zoals het aantrekken van je sokken, bukken, zitten of uitvoeren van je werk. Onderstaande tips helpen je op weg.

Voordat ik je wat tips geef wat je bij Spit kan doen. Is mijn vraag aan jouw. Weet je al of er bij jouw sprake is van Spit en wat het inhoudt? Dit kan je doen door het beoordelen van de symptomen en kenmerken van spit. Hiervoor kan je mijn andere artikelen lezen en video's bekijken.

Ben je bijvoorbeeld bang dat je een hernia of andere soort van rugpijn hebt. Dan is het verstandig om je rugpijn eerst te screenen. Dat kan eenvoudig door het uitvoeren van een online screening. Binnen 10 minuten ontdek de oorsprong van je spit klachten.

Wat te doen bij Spit

Als eerste is het belangrijkste dat je ervoor zorgt dat je in beweging blijft. Het in beweging blijven en het niet op bed gaan liggen of compenseren vanwege de pijn vormt de basis voor een “normaal” herstel. Een normaal herstel zou ervoor moeten zorgen dat je rugpijn niet lang, tussen de 2-6 weken,  duurt!

Dat je tijdelijk je dagelijkse handelingen en werkzaamheden minder goed kan uitvoeren is niet gek. Maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. Probeer je dagelijkse handelingen en werkzaamheden geleidelijk aan op te pakken ondanks eventuele pijnklachten.

Wat je nog meer kan doen bij Spit!

Wanneer je eenmaal in beweging bent zul je ervoor moeten zorgen dat je kwaliteit van bewegen goed is! Dat houdt in dat je zo min mogelijk zou moeten proberen te compenseren vanwege de pijn. Je zal wellicht wel gemerkt hebben dat acute spit ervoor kan zorgen dat je schreef of gebogen gaat staan omdat je rug pijn doet.

Wetende dat er geen schade bevindt laag in de rug is het noodzakelijk om het schreef en/of gebogen staan, of een andere houding waarin je kan compenseren te corrigeren. Probeer dit net als het opbouwen van je dagelijkse handelingen geleidelijk maar wel op te bouwen.

Een voorbeeld. Wanneer je een stukje gaat lopen, is het verstandig om 5 minuten te lopen waarbij je jouw rug niet compenseert, dan 10 minuten waarbij je dit wel doet. Daarmee bedoel ik niet scheef gaat lopen, steunen ergens op o.i.d. Eerst je kwaliteit van bewegen herstellen en daarna de kwantiteit.

Pijnstillers bij Spit?

Heb je moeite om in beweging te komen en/of de compensatie in het bewegen te verminderen. Waarschijnlijk omdat je rug te pijnlijk is waardoor het te veel moeite vergt. Dan is het verstandig om tijdelijk pijnstillers te gebruiken.

Het doel van het gebruiken zou moeten zijn dat door het stillen van de pijn je de kwaliteit van je bewegen kan verbeteren. Waardoor je na een paar dagen of maximaal één of twee weken geen pijnstillers meer nodig hebt!

Ontdek de Oorzaak van Spit

Blijf je in beweging ondanks de pijn, zonder compensatie in het beweging eventueel met door middel van het gebruiken van pijnstillers. Dan is het zeer waarschijnlijk dat je acute spit niet lang duurt en binnen een paar weken weer over is. Gaat het echter binnen een aantal weken niet beter, of komt je spit vaker binnen een jaar terug?

Dan is het verstandig om te beoordelen wat de oorzaak van je spit is! De oorzaak van acute of langdurige spit kan komen door een verschillende en samenhangende factoren zoals bijvoorbeeld je;

• Lichamelijke gesteldheid
  • Beweeggedrag
  • Werk en dagelijkse werkzaamheden
  • Mate van stress
  • En andere lichamelijke aandoeningen

Wat te doen bij Spit

Spit Behandeling nodig?

Wanneer bovenstaande drie concrete tips je niet direct helpen of je wilt toch al meer doen om een nieuwe spit aanval te voorkomen. Dan is het op zijn minst aan te bevelen om je houding in het zitten of je houding tijdens andere werkzaamheden te controleren, genoeg te bewegen en te sporten waarbij gerichte spit oefeningen bestaande uit o.a. buikspier oefeningen en rug oefeningen je een eind op weg kunnen helpen.

Meer informatie over Spit!

Sophia
Door

Sophia

op 08 Aug 2021

Wat een fijne duidelijke oefeningen die jij hier aanbiedt! Zojuist voor de eerste keer gedaan ( wel liggend op bed ipv op de grond, vind ik iets comfortabeler ) en wil het een aantal keer per dag doen. Sinds gisterochtend ineens spit. Dank je, ik hoop dat ik snel weer iets meer kan. ( ben bina 64 dus zal vast meer tijd nodig hebben denk ik ) Hartelijke groet, Sophia

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)