arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is Spit?

Wat is spit? Spit is ook wel een andere benaming voor lage rugpijn en kan je veel pijn en belemmeringen geven. Het kan spontaan maar ook geleidelijk in je rug zijn geschoten waarbij bewegen vaak erg veel moeite kost.

Bij kenmerkende gevallen van spit schiet het plotseling in de rug wanneer of je nou een pen, een lege doos of juist een zware last wilt tillen. Maar het kan zich ook geleidelijk opbouwen totdat je de na een nacht slapen ineens je bed niet meer uit kan komen!

Wat is Spit (2)

Wat is spit in de rug precies?!

Net als lage rugpijn en lumbago, wat synoniemen zijn van spit, is het pijn laag in de rug zonder dat daar lichamelijke schade voor verantwoordelijk is. Dus ondanks dat je veel pijn kan hebben wat je erg kan belemmerden tijdens het bewegen is er geen direct letsel aan je rug. Vanuit medische verwoording noemen we rugpijn dan ook wel “aspecifieke lage rugpijn” omdat er geen specifieke aandoening, zoals bijvoorbeeld een hernia, verantwoordelijk is voor de pijn.

Spit kan worden gezien als een overbelasting blessure, omdat in de meeste gevallen de spit niet zomaar ontstaat ondanks dat het plotseling in de rug is geschoten. Door een combinatie van verschillende factoren op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied kan het lichaam gevoelig zijn geworden voor pijn laag in de rug.

Hoe weet je of je spit hebt?

Op basis van de kenmerken en symptomen van spit kan je al een bevestiging krijgen of je last van spit of wel lage rugpijn. Twijfel je echter of er niet iets “ergs” aan de hand is dan kan je aan de hand van een eenvoudige screening andere oorzaken van je rugpijn uitsluiten. Andere mogelijke oorzaken zijn is dat er een specifieke aandoeningen verantwoordelijk is voor je rugpijn. Zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose, maar ook rugpijn op basis van een infectie of tumor.

Zeker bij acute spit wordt hier nog wel eens aan getwijfeld wat de oorzaak van de lage rugpijn is. Uit veelvuldig onderzoek blijkt echter dat er bij 90-95% van de mensen met pijn laag in de rug sprake is van spit, lage rugpijn of lumbago. Daarnaast komt het ook bij bijna iedereen wel eens voor, want 60-85% van de mensen maakt wel eens een periode van lage rugpijn door.

Met het beantwoorden van enkele simpele vragen kan je met grote zekerheid vaststellen wat de oorzaak van jouw spit klachten zijn. Zeker als je onbekend bent met pijn in je rug, zal dat in de meeste gevallen je gerust kunnen stellen.

Meer informatie over Spit?

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)