arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat te doen bij Lage Rugpijn

Wat te doen bij lage rugpijn? Voordat je iets gaat doen aan je lage rugpijn is het noodzakelijk om te bepalen of er echt sprake is van lage rugpijn! Door het beoordelen van de lage rugpijn symptomen of door middel van het uitsluiten van andere mogelijke oorzaken

Zoals bijvoorbeeld een hernia, die verantwoordelijk kunnen zijn voor je lage rugpijn. Ook zou je een eenvoudige en korte screening van je lage rugpijn doen. Als je zeker weet dat er sprake is van lage rugpijn kan je gaan denken aan wat te doen bij lage rugpijn!

Dan weet je dus dat de lage rugpijn die je hebt en de bijkomende belemmeringen zich niet uit op basis van lichamelijke schade aan je lage rug. Er is dus geen lichamelijke aandoening of letsel, zoals bijvoorbeeld een hernia, verantwoordelijk voor je lage rugpijn!

Wat te doen bij Lage Rugpijn

In beweging blijven bij lage rugpijn is essentieel. Het in beweging blijven en het niet op bed gaan liggen of compenseren vanwege de pijn vormt de basis voor een “normaal” herstel. Een normaal herstel zou ervoor moeten zorgen dat je rugpijn niet lang, tussen de 2-6 weken,  duurt!

Het tijdelijk minder uit kunnen voeren van je dagelijkse handelingen en werkzaamheden is normaal bij lage rugpijn. Uiteindelijk gaat het erom hoe je omgaat met de pijn of dat je goed gaat herstellen! Probeer dus je dagelijkse handelingen en werkzaamheden geleidelijk aan weer op te pakken.

Compensatie in beweging

Het alleen in beweging blijven is niet voldoende, want het gaat om de kwaliteit van je bewegen. Zo min mogelijk compenseren in het bewegen vanwege de pijn is daarbij een vereiste. Je hebt wellicht al ervaren de lage rugpijn ervoor kan zorgen dat je schreef of gebogen gaat staan vanwege de pijn.

Je weet inmiddels dat er zich geen schade in de lage rug bevindt. Het is wel noodzakelijk om het schreef en/of gebogen staan, of een andere houding waarin je kan compenseren te corrigeren. Probeer dit net als het opbouwen van je dagelijkse handelingen geleidelijk maar wel snel op te bouwen.

Gebruik van Pijnstillers

Merk je dat het lastig is om de twee hierboven genoemde adviezen goed uit te kunnen voeren. Waarschijnlijk omdat je te veel hinder ondervindt van de pijn laag in de rug. Dan is het verstandig om tijdelijk pijnstillers te gebruiken met als doel een betere beweging!

Het doel van het gebruiken zou moeten zijn dat door het stillen van de pijn je de kwaliteit van je bewegen kan verbeteren. Waardoor je na een paar dagen of maximaal één of twee weken geen pijnstillers meer nodig hebt!

Ondanks dat een pijnstiller voornamelijk als doel heeft om je pijn te stillen zou je er zelf bewust van moeten zijn dat je juist je bewegen wilt verbeteren!

Bepaald de Oorzaak van Rugpijn

Blijf je in beweging ondanks de pijn, zonder compensatie in het beweging eventueel met door middel van het gebruiken van pijnstillers. Dan is het zeer waarschijnlijk dat je acute lage rugpijn niet lang duurt en binnen een paar weken weer over is.

Gaat het echter binnen een aantal weken niet beter, of herhaalt de lage rugpijn zich vaak en komt het dus herhaaldelijk terug!? Dan is het verstandig om te beoordelen wat de oorzaak van je lage rugpijn is!

De oorzaak van acute en chronische lage rugpijn kan komen door een verschillende en samenhangende factoren zoals bijvoorbeeld je;

• Lichamelijke gesteldheid
  • Beweeggedrag
  • Werk en dagelijkse werkzaamheden
  • Mate van stress
  • En andere lichamelijke aandoeningen

Wat nog meer te doen?

Wanneer bovenstaande drie concrete adviezen je niet direct helpen of je wilt toch al meer doen om een periode van lage rugpijn te voorkomen. Dan is het op zijn minst aan te bevelen om je houding in het zitten of je houding tijdens andere werkzaamheden te controleren.

Genoeg te bewegen en te sporten waarbij gerichte rug oefeningen bestaande uit o.a. buikspier oefeningen en rugoefeningen je een eind op weg kunnen helpen.

Meer Lage Rugpijn Informatie

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)