arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is Lage Rugpijn?

Wat is lage rugpijn? Het meest kenmerkende is pijn in het gebied van je lage rug wat mogelijk uitstraalt richting het bekken, billen en taille. De pijn laag in de rug zorgt voor belemmeringen tijdens het bewegen. Lage rugpijn ontstaan bij de ene helft van de mensen plotseling, bij een specifieke beweging, maar bij de andere helft van de mensen komt langzaam en geleidelijk op.

Wat is Lage Rugpijn?

Lage rugpijn wordt in de medische wereld ook wel omschreven als pijn in de rug waarvoor geen lichamelijke aandoening voor verantwoordelijk is. Dit wil zeggen dat ondanks de pijn laag in de rug er geen lichamelijke schade is die daarvoor zorgt.

We hebben het dan over lage rugpijn, spit, lumbago of in medische termen ook wel over “aspecifieke” lage rugpijn. Wanneer er namelijk wel een lichamelijke aandoening of schade verantwoordelijk is voor de pijn laag in de rug heeft de rugpijn een andere benaming.

Er kan dan bijvoorbeeld sprake zijn van een hernia, stenose, wervelbreuk, etc. Je spreekt dan ook wel over een specifieke vorm van rugpijn. Vaak is dan verder onderzoek gewenst, om een passende behandeling te bepalen.

Wat is Lage Rugpijn

Wat ontstaan Lage Rugpijn?

Maar wat is je lage rugpijn dan precies? Ondanks dat er zich geen letsel aan de rug bevindt kan het je wel veel pijn en belemmeringen opleveren. Over het algemeen kan lage rugpijn ook wel worden gezien als een overbelasting blessure, want het schiet je namelijk niet zomaar in je rug.

Wanneer het plotseling in je rug is geschoten is dat waarschijnlijk ook bij een activiteit die je ervoor wellicht al honderden keren hebt uitgevoerd. Het zou dan raar zijn om te denken dat je bijvoorbeeld niet meer zou kunnen bukken omdat dit “gevaarlijk” zou zijn.

Door een combinatie van verschillende factoren op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied kan het lichaam overprikkelt (overbelast) worden en de kans vergroten op lage rugpijn. Bij het onderzoeken van de oorzaak van rugpijn is het verstandig al deze factoren te onderzoeken.

Heb ik last van Lage Rugpijn?

Op basis van de kenmerken en symptomen van lage rugpijn kan je al een bevestiging krijgen of er sprake is van gewone lage rugpijn. Twijfel je echter of er niet iets “ergs” aan de hand is dan kan je aan de hand van een eenvoudige screening specifieke oorzaken van rugpijn uitsluiten.

Andere mogelijke oorzaken, waarop de kans klein is, die verantwoordelijk kunnen zijn voor lage rugpijn zijn specifieke aandoeningen. Het is verstandig, wanneer je twijfelt over de oorsprong van je rugpijn, deze specifieke oorzaken eerst in kaart te brengen.

Zodat je met grote zekerheid kan vaststellen dat er geen sprake is van bijvoorbeeld een hernia, stenose, infectie of een tumor. Uit veelvuldig onderzoek blijkt dat er bij 90-95% van de mensen sprake is van lage rugpijn zonder een specifieke aandoening.

Meer Lage Rugpijn Informatie

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)