arrow_drop_up arrow_drop_down

Oorzaak Lage Rugpijn

Oorzaak van lage rugpijn kan komen vanuit één of meerdere factoren. Deze factoren kunnen per persoon sterk verschillen. Ze hebben één ding gemeen, ze kunnen er bijna ook allemaal voor zorgen dat je rugpijn niet over gaat als je ze niet aanpast.

Ongeveer de helft van de mensen krijgt lage rugpijn door een plotselinge beweging. De andere helft van de mensen doordat het geleidelijk is ontstaan, zonder specifieke ontstaan moment. Toch spelen er bijna altijd factoren een rol die er al voor het ontstaan van rugpijn waren.

In slecht een beperkt aantal gevallen is de activiteit waarbij de lage rugpijn is opgekomen, direct de oorzaak van je lage rugpijn. Een uitzondering kan gemaakt worden wanneer je bijvoorbeeld op je rug bent gevallen of er iets tegen aan hebt gekregen.

Oorzaak Lage Rugpijn

Maar waar komt de oorzaak van lage rugpijn dan vandaan. Lage rugpijn wordt ook wel gezien als een verstoring van je lichamelijke balans (overbelasting) door een opbouw van verschillende factoren zoals onder andere je;

• Lichamelijke gesteldheid
  • Beweeggedrag
  • Werk en dagelijkse werkzaamheden
  • Mate van stress
  • En andere lichamelijke aandoeningen

Bij iedereen kan een verschillend samenspel zorgen voor het de oorzaak van lage rugpijn. Maar het is een feit dat één of meerdere onderdelen van de hierboven factoren een rol spelen in de oorzaak van lage rugpijn.

Je Lichamelijke Gesteldheid

Het zal ongetwijfeld logisch klinken dat wanneer je een goede lichamelijke gesteldheid of wel getraindheid hebt dat je minder kwetsbaarder bent voor blessures waaronder lage rugpijn. Je lichamelijke getraindheid houdt niet alleen in dat je een goede conditie hebt.

Het voldoende bewegen, een goede spierkracht van onder andere je buik en rugspieren, een gezond gewicht en lifestyle dragen allemaal bij aan je lichamelijke gesteldheid. We hoeven namelijk niet allemaal topsporter te zijn om rugpijn vrij door het leven te gaan.

Je Beweeggedrag

De hele week zitten op kantoor om vervolgens in de auto te gaan zitten om naar huis te rijden, zittend te gaan eten en als slot van de dag op bank nog even tv kijken. Je kan je wellicht voorstellen dat de hele dag zitten niet het juiste beweeggedrag is voor een “gezonde” rug.

Maar je beweeggedrag heeft niet alleen te maken met het simpelweg in beweging blijven. De manier waarop je beweegt tijdens je dagelijkse handelingen vormt een belangrijk onderdeel.

Een kenmerkend voorbeeld is als ik iemand zie met rugpijn die zojuist is verhuist of in de tuin heeft gewerkt. Terwijl diegene normaal gesproken op kantoor werkt en thuis niet veel aan sport op beweging doet.

Wanneer je in korte tijd veel meer van je lichaam vraagt dan het gewend is. Kan dat een reden zijn dat het lichaam een signaal afgeeft dat het tijd nodig heeft om aan te passen. In dit geval spreken we van een beweeggedrag waarbij een sterke toename van beweging is.

Je Dagelijkse Activiteiten

Het ene werk is nou eenmaal beter voor je lage rug dan het andere. Veel herhalende bewegingen in gebogen houding van de rug of de hele dag zitten zijn een paar voorbeelden van activiteiten die een oorzaak van je lage rugpijn kunnen zijn.

Een postbode heeft een hele andere belasting op zijn lage rug dan bijvoorbeeld een bouwvakker of iemand met een kantoorbaan. Het hoeft per definitie niet gelijk slecht te zijn voor je rug, maar binnen een bepaald beroep kunnen meerdere handelingen uitgevoerd worden die wel een oorzaak zijn voor lage rugpijn.

Bij lichamelijke zware beroepen is het bekend dat mensen gevoeliger zijn voor het ontstaan van rugpijn. Het lichaam dient dan, in vergelijking met een topsporter, vaak goed te herstellen om de volgende 'prestatie' te kunnen leveren.

Voor lichamelijk minder actieve handelingen geldt het omgekeerde. Bij mensen die veel zitten over de dag is ook bekend dat die vaker last hebben van rugpijn. Het zitten an sich hoeft niet een probleem te zijn, alleen de duur van het zitten kan een oorzaak worden van rugpijn.

Stressniveau en Rugpijn

Stress is natuurlijk niet alleen een oorzaak van lage rugpijn, maar kan het van heel veel verschillende klachten zijn. Het is echter een gegeven dat het lichaam door stress in een verhoogde mate van activiteit komen zonder dat het nodig is.

Bij mensen die een hoge mate van stress ervaren blijkt onder andere de rusthartslag, ademfrequentie en hart coherentie negatief beïnvloed te kunnen worden. Het begrip stress is echter wel relatief, want stress werk namelijk niet altijd negatief. Het is de manier waarop je het interpreteert en meer omgaat wat voor impact stress heeft op je lichaam.

Lichamelijke Aandoeningen

Op het moment dat je al klachten hebt aan je lichaam door lichamelijke aandoeningen maakt dat de kans op het ontstaan van lage rugpijn groter. Je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld het hebben van COPD, Diabetes, maar ook wanneer je bijvoorbeeld bent geopereerd aan je heup of knie.

Het vervelende is dat je wellicht niet direct iets kan doen aan deze lichamelijk aandoeningen. Er zijn echter wel een hoop factoren die je kan beïnvloeden in de behandeling en omgang van lage rugpijn om te komen tot een pijnvrije rug.

Meer Lage Rugpijn Informatie

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)