arrow_drop_up arrow_drop_down

Lage Rugpijn Symptomen

Lage rugpijn symptomen zijn vaak direct herkenbaar en over het algemeen bij de meeste mensen hetzelfde. Er is vanuit de vakbond van de fysiotherapie en de huisartsen een algemene definitie voor lage rugpijn. Lage rugpijn wordt daar beschreven als;

Rugpijn in het gebied tussen de onderste ribben en bilplooien, waarbij geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar is”

Lage Rugpijn Symptomen

Dat is een vrij algemene omschrijving die niet volledig afbakent wat de lage rugpijn precies zijn. Hoe je lage rugpijn beter kan herkennen is aan de hand van een aantal vaste kenmerken die zowel het beeld van lage rugpijn goed omschrijven.

Kenmerkende lage rugpijn symptomen zijn;

• Pijn laag onderin de rug
  • Eventueel uitstraling naar de billen en bovenbenen
  • De pijn kan continu of wisselend van aard zijn
  • De pijn is mechanisch van aard; het wordt beïnvloed door bewegen
  • Er zijn algemene ziekteverschijnselen zoals koorts of griep

De kans dat je bovenstaande symptomen bij jouw rugpijn ook voorkomen is groot, want uit onderzoek blijkt dat bij mensen met rugpijn er in 90-95% van de gevallen sprake is van lage rugpijn.

Twijfel je nog na het lezen van bovenstaande lage rugpijn symptomen of het “gewone” rugpijn is, dan kan je het beste je lage rugpijn eerst screenen.

Kenmerken Lage Rugpijn

Vanuit de internationale literatuur wordt een nog specifiekere beschrijving van lage rugpijn symptomen gegeven. Het blijkt namelijk dat lage rugpijn voornamelijk voorkomt bij een bepaalde groep mensen en zich anders uit dan andere soorten rugpijn zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose. Lage rugpijn wordt vanuit de internationale literatuur als volgt beschreven;

• Komt voornamelijk voor bij mensen tussen het 20-50ste levensjaar
  • Bevindt zich in de onderrug en kan uitstralen naar de billen en/of bovenbenen
  • Is beïnvloedbaar met beweging en veranderd in de tijd
  • Kan continu aanwezig zijn of in episodes verlopen
  • Kan variëren in de mate van pijn
  • Kan veranderen door de invloed van lichamelijke activiteit
  • Ontstaat spontaan (60%) of geleidelijk (40%)

Onderzoeken van Symptomen

Het kan zijn dat je nog twijfelt of er niet iets anders aan de hand is. Zeker bij acute lage rugpijn bestaat de kans dat de mate van pijn en belemmeringen door de pijn je onzeker maken over de oorzaak van lage rugpijn.

Als dat zo is dan is het goed om te ontdekken wat lage rugpijn is en wat het vooral niet is., zoals bijvoorbeeld een hernia. Dan kom je er namelijk achter bij het optreden van pijn laag in de rug er in 90-95% sprake is van “gewone” lage rugpijn.

Je kan echter ook nog door middel van een eenvoudige screening beoordelen of dat er sprake is van een hernia, stenose of bijvoorbeeld infectie. Op het moment dat je weet wat je rugpijn inhoud kan je actie ondernemen om je lage rugpijn te laten herstellen.

Meer Lage Rugpijn Informatie

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)