arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe Lang Duurt Lage Rugpijn?

Hoe lang duurt lage rugpijn? Dat is afhankelijk van een aantal verschillende factoren die invloed hebben op je herstel. Wanneer er zich geen belemmeringen vormen voor je herstel kan lage rugpijn erg snel herstellen.

Als eerste zou je kunnen bepalen of je rugklachten volgens normaal verlopen. Wanneer je herstel zich goed laat zien, is de kans groot dat er ook weinig tot geen belemmeringen aanwezig zijn voor je herstel.

Normale duur van Lage Rugpijn

Wanneer lage rugpijn niet langer dan 6 weken aanwezig is zou “normaal” gesproken je lage rugpijn binnen 2-6 weken volledig moeten kunnen herstellen. Uit nationale en internationale richtlijnen blijkt dat dit bij de een hoop (>60%) van de mensen namelijk het geval is!

Normaal gesproken zou na aanvang van je lage rugpijn je dagelijkse activiteiten zoals bijvoorbeeld het bukken, tillen en huishoudelijke taken in de tijd af moeten nemen. Dat betekent ook wel dat je aan steeds meer activiteiten kan deelnemen, omdat de rug zich daarin minder laat belemmeren.

Het kan wel zo zijn dat je daarbij nog wel pijn in de onderrug ervaart. Een normaal herstel wil ook wel zeggen dat je ondanks de nog aanwezig pijn, je wel beter kan bewegen tijdens je dagelijks leven. Dit zou binnen 2-6 weken dus duidelijk merkbaar moeten zijn.

Afwijkende duur van Lage Rugpijn

Er is sprake van een afwijkend herstel wanneer je na 3-4 weken geen enkele verbetering hebt ervaren in je rug en/of na 6 weken je rugklachten nog niet over zijn. Het hoeven niet alleen de pijnklachten laag in de rug te zijn die op de voorgrond staan.

Maar ook als je nog niet volledig kan deelnemen aan je dagelijkse (werk)activiteiten en/of sport binnen 6 weken verloopt je herstel niet zoals het zou moeten en kunnen! Hoe lang lage rugpijn bij een ieder gaat duren bij een afwijkend beloop is lastig te voorspellen als het herstel dus al niet verloopt zoals het zou moeten.

De factoren die de oorzaak kunnen zijn van acute lage rugpijn zijn ook van invloed op je herstel. Wanneer je rugklachten dus langer duren dan 6 weken duren is je herstel afhankelijk van de actie en stappen die je zelf onderneemt!

Onderzoek over de duur

Bij veel mensen verloopt namelijk het herstel niet zoals het “normaal” gesproken zou moeten en kunnen verlopen. Uit recentelijk onderzoek blijkt namelijk dat;

• Ongeveer 65% van de mensen na een jaar nog steeds rugpijn heeft
  • 1 op de 3 heeft herhaaldelijk last heeft zijn rug binnen een jaar

Wanneer je herstel dus afwijkt van het normale beloop is het verstandig om te beoordelen waarom je herstel niet verloopt zoals het zou moeten. Het is namelijk niet nodig om te leren leven met de pijn of wel genoegen te nemen met de pijn die er is. Er zijn namelijk een hoop factoren die jezelf kan beïnvloeden om je herstel weer “normaal” te krijgen. Hetgeen wat alleen vereist is actie!

Herstel beïnvloedbare factoren

Zeker in de overdracht van meer acute lage pijn naar meer chronische lage rugpijn is het bepalen van herstel belemmerende factoren van belang. Maar ook wanneer je rugklachten al langer (>3 maanden) aanwezig zijn, is het goed om te bepalen waarom dit zo is.

Het is niet per definitie een ramp als je rugklachten al langer aanwezig zijn. Het is eerder een constatering dat je de oorzaak van je rugpijn en/of de herstel belemmerende factoren nog niet op een juiste wijze hebt kunnen beïnvloeden.

Je kan bij de oorzaak van lage rugpijn hierbij denken aan je;

• Lichamelijke gesteldheid
  • Beweeggedrag
  • Dagelijkse werkzaamheden
  • Stress niveau
  • Andere lichamelijke klachten

Meer Lage Rugpijn Informatie

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)