arrow_drop_up arrow_drop_down
Chronische Lage Rugpijn

Chronische lage rugpijn is pijn onderin de rug die al langer dan 12 weken aanwezig is. De term chronisch heeft hierbij betrekking op de duur van de rugklachten. Het wil dan ook niet direct zeggen dat chronische rugpijn betekent dat het niet meer over kan gaan.

Chronische Lage Rugpijn

Het vaststellen van chronische lage rugpijn gebeurt op eenzelfde wijze als 'gewone lage rugpijn'. Wat lage rugpijn is heeft te maken met de locatie van de rugpijn. Die bevindt zich rond de lage rug, bekken en billen wat kan uitstralen naar de bovenbenen en/of taille.

Bij chronische lage rugpijn zijn de pijnklachten en belemmeringen die gepaard gaan dus langer dan 6 maanden aanwezig. Wanneer gekeken wordt naar de oorzaak van de pijn wordt vooral gekeken naar de redenen waarom de rugpijn nog aanwezig is.

Voordat je aan de slag gaat met je rugpijn is het goed om te laten bepalen dat er geen sprake is van een specifieke oorzaak. Je kan daarbij denken aan een hernia, stenose, infectie of tumor die zorgt voor je pijn. Je huisarts, fysiotherapeut kan dit eenvoudig uitvragen met een gerichte screening.

Oorzaak Chronische Rugpijn

Er is dan ook vaak bij chronische lage rugpijn een andere aanpak nodig dan bij bijvoorbeeld acute lage rugpijn. Er is blijkbaar een reden aanwezig dat uw lage rugpijn niet vanzelf herstelt zoals dat bij een hoop mensen wel het geval is. Het is van belang in het herstel om deze “angel” eruit te halen.

Deze 'angel' kan te maken met verschillende factoren op het gebied lichaam, geest en sociale omgeving. Vaak is er sprake van een combinatie van factoren waarom de rugpijn nog niet is hersteld of terug komt.

Wanneer uw lage rugpijn zich herhaaldelijk in een jaar voordoet. Kan er ook wel gesproken worden van chronische lage rugpijn. Zeker wanneer u bijna de helft van het jaar pijn en/of beperkingen ervaart in de lage rug.

Uitleg van Chronische Lage Rugpijn

Wil je meer weten over een verklaring waarom je pijn aan kan blijven houden. Terwijl de reden waarom het ontstaan is al zo lang geleden is? Bekijk dan dit artikel over een simpele uitleg van chronische pijn, of onderstaande video.

Meer Lage Rugpijn Informatie

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)