Wat is Rugpijn Spit?

Rugpijn spit is een van de meest voorkomende klachten in het bewegend functioneren. Het kan plotseling in de rug zijn geschoten maar het kan zich ook geleidelijk in de rug hebben gevormd. In beide gevallen kan rugpijn spit voor veel pijn en belemmeringen zorgen.

Rugpijn spit is ook wel een andere verwoording voor lage rugpijn. Een kenmerkend geval van spit is dat het plotseling in de rug is geschoten bij bijvoorbeeld een pen, een lege doos of juist een zwaar voorwerp. Bij een handeling die je al vele malen hebt gemaakt gaat het ineens fout!

Rugpijn Spit! Wat is het precies?

Andere benamingen voor rugpijn spit zijn dus lage rugpijn of lumbago en houdt allemaal in dat je pijn hebt laag in de rug zonder dat daar lichamelijke schade voor verantwoordelijk is. Ondanks dat je veel pijn en belemmeringen kan ervaren is er bij rugpijn spit geen direct letsel aan je rug!

Medisch gezien noemen we rugpijn spit ook wel “aspecifieke lage rugpijn”, omdat er geen specifieke aandoening verantwoordelijk is voor je pijn. Dat is bijvoorbeeld bij een hernia of stenose namelijk wel het geval.

Rugpijn Spit

Hoe weet je of je rugpijn spit hebt?

Aan de hand van de kenmerkende symptomen kan je al goed ontdekken of je spit hebt. De symptomen zijn namelijk  vaak direct herkenbaar en over het algemeen bij de meeste mensen hetzelfde. Een algemene omschrijving van rugpijn spit luidt ook wel:

Rugpijn in het gebied tussen de onderste ribben en bilplooien, waarbij geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar is”

Rugpijn Spit

Daarnaast zijn er een aantal kenmerkende symptomen van spit. Kenmerkende symptomen zijn onder andere;

• Pijn laag onderin de rug
  • Eventueel uitstraling naar de billen en bovenbenen
  • De pijn kan continu of wisselend van aard zijn
  • De pijn is mechanisch van aard; het wordt beïnvloed door bewegen
  • Er zijn algemene ziekteverschijnselen zoals koorts of griep

De kans dat je bovenstaande symptomen hebt bij je rugpijn spit is 90-95%. Het blijkt namelijk dat bijna iedereen met pijn in de rug aan deze symptomen kan voldoen.

Specifieke kenmerken rugpijn spit

Vanuit de internationale literatuur wordt een nog specifiekere beschrijving van de symptomen van rugpijn spit gegeven. Het blijkt dat een rugpijn spit voornamelijk voorkomt bij een bepaalde groep mensen en zich anders uit dan andere soorten rugpijn zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose. Symptomen spit worden internationaal als volgt beschreven;

• Komt voornamelijk voor bij mensen tussen het 20-50ste levensjaar
  • Bevindt zich in de onderrug en kan uitstralen naar de billen en/of bovenbenen
  • Is beïnvloedbaar met beweging en veranderd in de tijd
  • Kan continu aanwezig zijn of in episodes verlopen
  • Kan variëren in de mate van pijn
  • Kan veranderen door de invloed van lichamelijke activiteit
  • Ontstaat spontaan (60%) of geleidelijk (40%)

Andere oorzaak van rugpijn spit?!

Twijfel je na het lezen van de symptomen en kenmerken of dat je spit hebt. Denk je aan een hernia, infectie, tumor of stenose onder in de rug? Door het volgen van een eenvoudige screening kan je snel ontdekken of dat deze twijfels terecht zijn!

Ebook Cover Klein

Zeker bij acute spit wordt hier nog wel eens aangetwijfeld wat de oorzaak van de lage rugpijn is. Uit veelvuldig onderzoek blijkt echter dat er bij 90-95% van de mensen met pijn laag in de rug sprake is van spit, lage rugpijn of lumbago. Daarnaast komt het ook bij bijna iedereen wel eens voor, want 60-85% van de mensen maakt wel eens een periode van lage rugpijn door.

Meer weten of rugpijn spit?

Spit kan dus gezien worden als een overbelasting blessure van de lage rug. Je spit ontstaat niet zomaar en kan beïnvloed worden door verschillende factoren. Factoren op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied kunnen het lichaam kwetsbaarder gemaakt hebben als oorzaak van je lage rugpijn.

Wil je meer weten over rugpijn spit? Volg dan één van de onderstaande links.

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

0 reacties op “Wat is Rugpijn Spit?