headershadow

Latest Blogposts

Wat Is Een Sway Back Houding? En Nog Belangrijker, Weet Jij Wat Je Er Tegen Kan Doen?

 

Een Sway Back houding klinkt misschien relaxed, maar voor je rug is dit zeker niet het geval! Op den duur kan het lijden tot rugpijn die moeilijk overgaat als je er niks aan doet. Een Sway Back houding is echter zelf goed te corrigeren!

Jij hebt net als een ieder ander verschillende hollingen en bolling in je wervelkolom. Normaal is bijvoorbeeld dat je lage rug en nek een holling heeft en je heiligbeen en middenrug een bolling. Bij een Sway Back houding ook wel "Hyperlordosis" genoemd wordt o.a. de holling van de lage rug en bolling van de middenrug overdreven.

 

Sway Back houding lichamelijk of psychisch?!

Actieve HoudingJe lichaamshouding kan al veel over jezelf zeggen. Een groot deel van onze communicatie is non verbaal waardoor je lichaamshouding een belangrijk onderdeel vormt in je communicatie naar anderen. Lichamelijk gezien is een Sway Back houding een “slappe” houding, omdat je spieren minder actief en meer gespannen zijn.

Dit klinkt misschien wat overdreven, maar uit onderzoek blijkt dat je lichaamshouding invloed heeft op je zelfvertrouwen. Je hersenen interpreteren wat je lichaam zegt zonder dat je het zelf door hebt. Een goede houding zorgt dus niet alleen voor vertrouwen naar anderen toe, maar zeker ook voor jezelf!

 


Wat is een Sway Back Houding Precies?

Vrij vertaald betekend een Sway Back houding ook wel een “doorgezakte rug houding”. In praktijk zegt het vooral dat je rug naar achter hangt waardoor je zowel in je onderrug als middenrug gaat hangen. Wanneer je staat met een Sway Back houding zijn er een aantal typerende kenmerken die optreden;

  • Een uitpuilende (onder)buik, waarbij het lijkt alsof de buik naar voren wordt geduwd.
  • Een naar voren gekanteld bekken
  • Een versterkte holling in de onderrug
  • Een overcompenserende middenrug waardoor de rug meer gaat bollen
  • Een hoofd dat in voorwaartse houding (anteropositie) staat om de wervelkolom boven elkaar te houden
Sway Back Houding

Sway Back Houding

Goede Houding

Goede Houding

 

 

 

   Sway Back & Goede Houding

 

 

 

 

 

 

 

 

Een voorbeeld van mensen die hier over het algemeen vaker last van hebben zijn vrouwen die veel op hakken lopen. Het dragen van hakken accentueert het naar voren kantelen van het bekken en hollen van de onderrug. Waardoor je nog actiever zal moeten gaan staan om het te corrigeren.

 

Wat kan je doen aan een Sway Back Houding?

Het is vaak een houding die zich over een langere tijd heeft gevormd waarbij het lichaam zich daarop heeft aangepast. Spier spanning, stijfheid en verminderde beweeglijkheid van de wervelkolom zijn hierdoor vaak het gevolg. Meest voorkomende lichamelijk kenmerken die tevens kunnen zorgen voor lage en SI gewricht klachten zijn een:

  • Verhoogde spanning van de heupbuiger
  • Verminderde beweeglijkheid in het buigen van de rug
  • Verminderde activiteit van de diepe dwarse buikspieren en bilspieren
  • Verhoogde spanning van de lange rugstrekker
  • Verminderde beweeglijkheid van het strekken van de rug

 

Doen van gerichte oefeningen!

Om een Sway Back houding te veranderen is het aan te raden gerichte oefeningen te doen. Het herstellen van de balans van je wervelkolom is hierbij het uitgangspunt.

Een samenhang tussen de hierboven genoemde meest voorkomende lichamelijke kenmerken kan je wervelkolom uit balans brengen. Zorgt dus dat je zowel je de verzwakte spieren versterkt, de beweeglijkheid van je rug terug brengt en de opgetreden stijfheid uit je spieren rekt.

 

Gerichte oefeningen voor een het herstellen van een Sway Back houding zijn;

1. Buikspieroefeningen

Bij het uitvoeren van de buikspieroefeningen zal extra aandacht uit moeten gaan naar je diepe dwarse buikspier. Dit doe je door tijdens de oefening te letten op het intrekken van je navel (buik). Er zijn verschillende buikspieroefeningen die je kunt doen en het is goed om het af te wisselen.

2. Stretch oefeningen

Voornamelijk van de spieren rond je heupen en bekken. Met name de heupbuiger is bij een sway back houding vaak verkort en gespannen. Het stretchen van je heupbuiger en bovenbeen geeft ruimte aan het bekken en kan de druk op je SI gewrichten en lage rug een stuk verlagen.

3. Beweeglijk maken van je rug

Voornamelijk het strekken van je middenrug en afvlakken van je nek zijn van belang. Door je middenrug te strekken voorkom je een kromme rug en breng je het hoofd beter boven je wervelkolom.

 

Alleen oefenen is niet genoeg!

Het belangrijkste om een Sway Back houding te corrigeren is het aanpassen van je houding gedurende de dag. Het doen van oefeningen creëert de voorwaarden om tijdens je dag makkelijker je houding te corrigeren. Bewustwording van je houding en het continu corrigeren gedurende de dag laten de oefeningen slagen!

Je ontwikkeld een Sway Back houding ook niet in één dag. Dus verwacht ook niet dat je jouw houding direct structureel kan veranderen. Het continu corrigeren gedurende de dag en het doen van de gerichte oefeningen over een periode van 2-6 maanden is normaal. Maar wanneer je een goede houding eenmaal het ingeslopen kan het je een leven lang plezier opleveren!

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Wat Is Een Sway Back Houding? En Nog Belangrijker, Weet Jij Wat Je Er Tegen Kan Doen?

Plaats een reactie


*