Acute Lage Rugpijn? Beste Aanpak voor Herstel!

Acute lage rugpijn kan zorgen voor veel pijn, stijfheid en belemmeringen in het bewegen. Om acute lage rugpijn niet chronisch te laten worden is je aanpak ten aanzien van de pijn essentieel. Wanneer je deze aanpak volgt zal je jouw rugpijn alweer snel vergeten zijn!

De sleutel tot een goed en succesvol herstel van je acute lage rugpijn is een tijdgerelateerde aanpak! Dat wil zeggen dat je met behulp van vast gestelde doelen en termijnen je dagelijkse (werk) activiteiten en handelingen weer uitbreidt. Ongeacht of je hierbij pijn in de lage rug ervaart of niet!

Een tijd gerelateerde aanpak heeft absoluut de voorkeur boven een pijn gerelateerde aanpak. Waarbij u uw dagelijkse (werk) activiteiten past uitbreidt “als de pijn het maar toelaat” of pas “wanneer de pijn verdwenen is”. Laad uzelf niet leiden door de pijn in de rug en maak uw eigen plan.

Acute Lage Rugpijn

Slechte aanpak bij acute lage rugpijn

Het laten leiden door de pijn bij acute lage rugpijn is vanwege meerdere opzichten een slechte aanpak. Wanneer je namelijk weet wat lage rugpijn inhoud zal het makkelijk zijn om te verklaren waarom dat zo is. Acute lage rugpijn is een "onschadelijke" en "niet bedreigende" vorm van rugpijn ondanks dat het veel pijn en belemmeringen met zich mee kan brengen.

Twijfel je aan de oorzaak van je acute rugpijn? Dan kan je door het uitvoeren van een eenvoudige screening er al snel achter komen wat je lage rugpijn daadwerkelijk inhoud.

Wanneer je je laat leiden door de pijn bestaat de kans dat je;

• Niet goed weet wat lage rugpijn inhoud
  • Bang bent om te bewegen vanwege "mogelijke schade"
  • Gaat compenseren in het bewegen
  • Dit hebt laten vertellen door iemand uit je direct omgeving
  • Te veel rust neemt of zelfs of bed blijft liggen
  • Afhankelijk gaat worden van pijnstillers
  • Langdurig je werk verzuimt
  • Je langdurige of wel chronische lage rugpijn gaat ontwikkelen

Goede aanpak bij acute lage rugpijn

Een goede aanpak bevat dus in ieder geval NIET de voorbeelden die ik hierboven hebt geschetst. Om wel te komen tot een goede aanpak zal je dus geleidelijk in de tijd je activiteiten en handelingen blijven uitvoeren en uitbreiden. Het kan hierbij helpen om concrete doelen en aandachtspunten te gebruiken.

Een aantal aandachtspunten bij een goede aanpak van acute lage rugpijn zijn;

1. Blijf consistent uw dagelijkse handelingen uitbreiden
  2. Herhaling van beweging zorgt voor aanpassing
  3. U hoeft hierbij niks te forceren
  4. Maar blijf in beweging

Stel jezelf concrete doelen bij acute lage rugpijn

1. Probeer uw werktijden consistent uit te breiden.  Maak bijvoorbeeld een dag of weekschema waarbij u van 50% > 75% > 100% arbeidsuren gaat.
  2. Doe eventueel waar nodig hetzelfde met uw werk intensiteit. Pas zware handelingen tijdelijk aan. Door het inbouwen van tijdelijk vervangende handelingen. En breid dit per dag/week uit.
  3. Blijf niet te lang in dezelfde houding werken. Neem voldoende pauzes om te bewegen tussendoor. Dit is een blijvend advies aangezien een langdurige houding een zware belasting vormt op de lage rug.

Tijd gerelateerde aanpak

Pijn gerelateerde aanpak

U blijft bewegen en breidt uw activiteiten in een X aantal dagen uit naar normaal U probeert te gaan bewegen als de pijn het toelaat
U gaat na maximaal een week weer aan het werk U gaat pas aan het werk als de pijn het toelaat
U bouwt uw medicatie geleidelijk af naarmate de tijd U blijft uw medicatie gebruiken zolang de pijn aanwezig is
U kijkt zelf het beloop aan voor een aantal weken

U neemt direct (opnieuw) contact op met de huisarts / fysiotherapeut

Bron: NHG-Standaard Aspecifieke lagerugpijn (Eerste herziening) Chavannes AW, Mens JMA, Koes BW, Lubbers WJ, Ostelo R, Spinnewijn WEM, Kolnaar BGM. Huisarts Wet 2005;48(3):113-23.

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “Acute Lage Rugpijn? Beste Aanpak voor Herstel!