Rughernia Symptomen Zijn Goed Te Herkennen!

Rughernia symptomen zijn te herkennen aan de hand van een aantal kenmerkende signalen. Pas op het moment dat een hernia ook daadwerkelijk een zenuwwortel bedrukt en/of irriteert zorgt een hernia voor klachten. Ik heb de kenmerkende rughernia symptomen voor je op een rijtje gezet.

Een rughernia zorgt dus niet altijd voor pijnklachten en/of zenuwpijn, ook wel ischias genoemd. Als de sponsachtige kern van de tussenwervelschijf door schade van de vezelachtige bindweefselringen de zenuwwortel bedrukt spreken we van rughernia symptomen. We hebben het dan eigen ook wel over een radiculair syndroom.

Rughernia Symptomen

Radiculair syndroom bij rughernia symptomen

Een uittredende zenuwwortel vanuit de wervelkolom wordt ook wel een “radix” genoemd. Op het moment dat een radix bedrukt wordt kan het zorgen voor kenmerkende klachten en symptomen die horen bij de geïrriteerde zenuwwortel. Een syndroom beschrijft ook wel een verzameling van verschillende klinische verschijnselen of symptomen.

Dat is de reden dat we in de medische wereld niet spreken over rughernia symptomen maar over een radiculair syndroom. Het blijkt uit onderzoek namelijk ook dat een rughernia niet altijd voor klachten zorgt. In een studie waarbij door middel van een MRI mensen zonder rugklachten werden onderzocht bleek de helft een uitpuilende tussenwervelschijf te hebben.

Hernia Behandeling

Hoe herken je rughernia symptomen?

Op het moment dat een rughernia echter wel zorgt voor ischias klachten doordat het een uittredende zenuw raakt. Dan uit zich dat in een aantal kenmerkende rughernia symptomen. De eerste symptomen die bij een rughernia kunnen optreden zijn;

• Uitstralende pijn in het been tot onder de knie
  • Wat gepaard kan gaan met;
    • Verminderd gevoel in het been
    • Verminderde kracht in het been
    • Uitval van de reflexen in het been
  • In erge gevallen kan dit leiden tot het optreden van een “Klapvoet” of “Hanentred”

Echte kenmerkende hernia symptomen

De bovenstaande omschrijvingen zijn vaak de eerste symptomen die je het vermoeden op een rughernia kunnen geven. Naast de uitstralende beenpijn die verder gaat dan je knie zijn er een aantal symptomen die veel waarde kunnen geven in het stellen van de diagnose rughernia. De aanwezigheid van onderstaande rughernia symptomen geeft een goede bevestiging van de diagnose.

1. Uitstralende pijn voorbij de knie tot in het onderbeen?
  2. Toename van pijn in het been bij hoesten, niezen en/of persen?
  3. De uitstralende pijn in het been is “schietend” van aard?
  4. De pijn in het been is erger dan de pijn laag in de rug?

Des te meer van de bovenstaande symptomen aanwezig zijn hoe groter de kans dat er sprake is van een radiculair syndroom op basis van een rughernia. Zijn bovenstaande echter niet aanwezig dan kan je met grote zekerheid zeggen dat je geen rughernia hebt die zorgt voor je ischias of wel pijnklachten in het been.

Hernia Nuclei Pulposi

Andere rughernia symptomen

Wanneer de zenuwwortel nog meer geïrriteerd en/of beschadigd wordt dan bovenstaande symptomen kan dat zorgen voor nog ergere klachten. Een beschadiging van de grote beenzenuw, ook wel de ischiadicus zenuw, kan uiteindelijk leiden tot een dropvoet of ook wel klapvoet genoemd.

De voet kan dan niet meer ophoog getild worden, omdat de functie van de spieren die de voet omhoog tillen is verminderd. Dit kan tot gevolg hebben dat de voet klapt op de grond bij het neerzetten na een stap.

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat 😉 ! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Meer weten over een hernia? Volg één van de onderstaande links!

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

1 reactie op “Rughernia Symptomen Zijn Goed Te Herkennen!

Comment author said

Door wanda de jong op 16 maart 2017 om 17:29

ik ben al 2x geopereeerd aan een rughernia. op 2 verschillende nivo's Heb al 25 jaar klachten in beide benen. jaren geleden kon ik niets meer. Ben onderzocht.Men beschreef het o.a. als a specifieke rugklachten. Door bewegen ben ik sterker geworden. kan nog steeds slecht zitten. Wel fietsen.Doe trouw mijn oefeningen,maar het laatste jaar worden de klachten zwaarder.
Slapen gaat goed. Is de pijnpolie voor mij een optie?