Röntgenfoto Lage Rug! Heeft Het Waarde?

Röntgenfoto lage rug bij de aanwezigheid van rugpijn? Het wordt vaak aangevraagd om een verklaring voor de lage rugpijn te geven! Maar heeft het maken van een Röntgenfoto lage rug toegevoegde waarde?!

Röntgenfoto lage rug

Uit onderzoek blijkt dat er veel anatomische afwijkingen worden gevonden bij mensen zonder lage rugpijn op een röntgenfoto lage rug. Dit geldt zowel bij het uitvoeren van een Röntgen foto en/of MRI scan. Deze bevindingen komen uit een rapportage van radiologen bij de beoordeling van de radiografische afwijkingen bij patiënten met lage rugpijn.

De bevindingen van de Röntgen en MRI worden vastgesteld door de Radioloog. De beschrijving van zijn bevindingen uit  de beeldvormende diagnostiek gebeurt alleen op anatomisch niveau. Hij interpreteert de anatomische vormen van de wervelkolom zonder een link te leggen naar de dagelijkse pijnklachten.

Röntgenfoto lage rug

Röntgenfoto's bij mensen zonder lage rugpijn

Waarbij ook blijkt dat een aantal regelmatig gevonden afwijkingen in de lage rug geen verklaring hoeven te zijn voor de lage rugklachten. Regelmatig gevonden afwijkingen van de lage rug zijn;

Medische benaming

Vertaling

Lichte degeneratie  Licht slijtage
  Gevorderde discus degeneratie  Gevorderde tussenwervelschijf slijtage
  Spondylose  Vermindering van kwaliteit van de wervelkolom
  Spondylolisthesis  Verschuiving van een wervel naar voren
  Verschoven wervel
  Ziekte van Scheuermann

Lage borstwervel scoliose door vergroeiing van de  wervels

Bovenstaande bevindingen hoeven dus niet gerelateerd te zijn aan pijn laag in de rug. Omdat blijkt dat bij ongeveer 50% van de mensen met deze bevindingen geen lage rugpijn aanwezig is. En kan dus niet aangewezen worden als oorzaak van pijn laag in de rug.

Waarde van Röntgenfoto lage rug

Vanwege de hoge mate van anatomische afwijkingen bij mensen zonder lage rugpijn. Is het interpreteren van de uitkomsten uit beeldvormende technieken moeilijk. En zijn de gevonden afwijkingen die direct te relateren aan de pijn laag in de rug.

Door de gevonden afwijkingen te koppelen aan de klinische gegevens van de pijn kan er meer betekenis worden gegeven aan de anatomische afwijkingen. De vraag of de gevonden afwijkingen een verband houden met de lage rugklachten is dus niet direct te beantwoorden.

Röntgenfoto lage rug 2

Ook bij een MRI scan blijken veel fout positieve resultaten. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld een hernia (of wel uitpuiling) van de tussenwervelschijf is te zien bij mensen die geen rugklachten en uitstraling in hun been hebben. Tot wel 30-50% bij mensen zonder rugklachten!

Wat te doen na een Röntgenfoto lage rug

Na een röntgenfoto lage rug is het dus wel van belang om de mogelijke oorzaken van uw lage rugpijn in kaart te brengen. De oorzaak kan liggen in verschillende factoren vanuit verschillende aspecten.

Ga vooral zelf actief aan de slag met het herstel van je lage rugpijn. Hiervoor kunnen deze tips je al een eind op weg helpen!

Vond je deze informatie waardevol? Dan kan ik het waarderen als je het artikel even een Like geeft 😉

Bron: M.W. van Tulder & B.W. Koes Evidence-based handelen bij lage rugpijn epidemiologie, preventie, diagnostiek, behandeling en richtlijnen 2013

KNGF Richtlijn Aspecifieke Lage Rugklachten 2013

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Röntgenfoto Lage Rug! Heeft Het Waarde?