Pijnstillers Bij Lage Rugpijn, Is Dit Slim?

Pijnstillers tegen lage rugpijn

Is het u plotseling in de lage rug geschoten? En wilt u directe pijnverlichting door het gebruiken van pijnstillers! Het gebruiken van medicijnen bij acute lage rugpijn dient echter wel met het juiste doel gebruikt te worden!

Vanuit de huisartsen richtlijn wordt het gebruik van pijnstillers bij acute (<0-6 weken) lage rugpijn aanbevolen. Waarbij de huisarts u een aantal vaste adviezen en aanbevolen dosering toeschrijft.

Advies van het gebruik van pijnstillers bij Lage Rugpijn

•  Gebruik de pijnstillers op vaste tijden, ook op de momenten wanneer uw even geen pijn ervaart.
  • Bij het verminderen van de pijn, probeer dan geleidelijk de pijnstillers af te bouwen.

U kunt hierbij gebruik maken van 2 soorten pijnstillers:

• De “gewone” pijnstillers zoals paracetamol
  • De zogenoemde “NSAID’s” of wel sterkere en meer ontstekingsremmende pijnstillers zoals Ibuprofen, Diclofenac en Naproxen.

Aanbevolen dosering medicatie

Paracetamol NSAID’s
4x per dag 1000 mg Ibuprofen 3x per dag 400-600 mg
Diclofenac 3x per dag 50 mg
Naproxen 2x per dag 500 mg

Hierbij is het zaak dat u bij het eerste gebruik van de NSAID’s goed de bijsluiter leest. Mensen met een verhoogde kans op maagklachten dienen extra voorzichtig te zijn met het gebruik van de NSAID’s. Net als mensen boven de 70 en/of met hart-vaat en nierproblemen.

Het juiste doel pijnstillers bij Lage Rugpijn!

Daarnaast is het voor het gebruik van de pijnstillers van belang dat u nadenkt over het doel van de medicatie. Het verminderen van de pijn kan dan wel een direct gevolg zijn dat aangenaam is. Het is echter niet het belangrijkste in het herstel van lage rugpijn.

Het belangrijkst bij acute lage rugpijn is dat u in beweging blijft zonder te compenseren vanwege de pijn. Zodat uw “kwaliteit van bewegen” toeneemt en u steeds minder belemmering ervaart in uw dagelijkse activiteiten door de pijn in de onderrug. Dit doel kan worden nagestreefd zonder medicatie!

Merkt u echter dat u dit niet lukt door de mate van de pijn. Dan zouden de pijnstillers u erbij kunnen helpen om de “kwaliteit van uw bewegen” wel te kunnen verbeteren! En dan treft de medicatie zijn doel en zal uw lage rugpijn in een aantal weken herstellen.

Is het gebruik van pijnstillers bij Lage Rugpijn slim?

Het is slim om medicatie te gebruiken wanneer u dit nodig acht om het juiste doel na te streven. Waarbij u rekening houdt met het advies en de dosering volgens de richtlijnen van de huisarts. En zich niet afhankelijk stelt van de medicatie en pijn, maar zelf een actieve aanpak heeft tegen de lage rugpijn!

Bron: NHG-Standaard Aspecifieke lagerugpijn (Eerste herziening) Chavannes AW, Mens JMA, Koes BW, Lubbers WJ, Ostelo R, Spinnewijn WEM, Kolnaar BGM. Huisarts Wet 2005;48(3):113-23.

G. E. Bekkering , H.J.M. Hendriks, B.W. Koes, R.A.B. Oostendorp, R.W.J.G. Ostelo, J. Thomassen, M.W. van Tulder. KNGF-richtlijn Lage-rugpijn Praktijkrichtlijn 2005 nummer 1 Jaargang 115

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

1 reactie op “Pijnstillers Bij Lage Rugpijn, Is Dit Slim?

Comment author said

Door bruinenberg martin op 17 oktober 2016 om 15:29

goedemiddag ik gebruikte naproxen maar kreeg er last van omdat ik ook een middel gebruikte voor mijn hart altonolol nu heb ik bisoprololfumaraat
kreeg het heel erg benauwd en voelde me beroerd.