Ziekte van Scheuermann Diagnose

Het stellen van de diagnose “Ziekte van Scheuermann” kan alleen na het maken van een Röntgenfoto van de wervelkolom. De uitkomst of definitie is namelijk dat er tussen drie opeenvolgende wervels een kromming te zien is van 5 graden of meer. Of vier opeenvolgende wervels met een wig vorm van meer dan 6 graden.

Ook is vaak op de Röntgen te zien dat de boven en onderlaag (sluitplaten) van de wervel onregelmatig en golvend zijn. In medische termen wordt dit ook wel osteochondrose genoemd. Daarnaast kunnen ook de tussenwervelschijven al versmald zijn en andere vormen laten zien.

Men spreekt dus van de ziekte van Scheuermann als er na aanleiding van de Röntgen geconcludeerd kan worden dat er een stijve (rigide) toegenomen kromming aanwezig is.

Belang dat er onderscheid gemaakt wordt

Het belangrijkste onderscheid dat gemaakt dient te worden is of sprake is van;

Een houdingsafhankelijke kromming of kyfose van de rug laat geen afwijkingen zien op een Röntgenfoto. En door het veranderen van de houding kan de kromming in de rug gecorrigeerd worden. Ook hoeft een houdingsafhankelijke kromming niet direct te leiden tot klachten, dient het zeer de aanbeveling om de houding en het gestel te corrigeren.

Vaak wordt de term “Ziekte van Scheuermann” gebruikt bij een houdingsafhankelijke kromming van de rug. Wat een heel ander verwachtingspatroon kan scheppen voor het kunnen corrigeren van de houding.

Houdingsafhankelijke Kromming of Kromme Rug

Een houdingsafhankelijke kromming in de rug wordt ook wel een Thoracale Kyfose genoemd of kromme rug genoemd. Het geeft op het oog hetzelfde beeld als bij de Ziekte van Scheuermann alleen met één groot verschil. Er is geen “ziektebeeld” of afwijkingen te vinden aan de hand van een Röntgenfoto.

Dat betekent dat de kromming van de rug door houding en beweging is ontstaan en ook te beïnvloeden is. De versterkte bolling of kromming van de rug is dus vervormbaar. Door middel van het corrigeren, aanpassen van de houding en het doen van oefeningen is de kromming te behandelen.

Mogelijke andere Indicaties voor een Kromme Rug

Er zijn naast de Ziekte van Scheuermann en een Houdingsafhankelijke Kromming nog een aantal andere mogelijke oorzaken voor een kromme rug.

Oorzaak Kromme Rug

Het is niet vreemd dat tijdens de puberteit de meeste jongens of meisjes een kromme rug ontstaat. Aangezien je lichaamshouding vaak een weerspiegeling is van je gedachten en geestelijke gesteldheid. Is een voorover gebogen houding een voorbeeld voor mensen die verlegen zijn.

Naast het advies om op de lichaamshouding te letten en aanvullende oefeningen te doen. Kan het winnen van zelfvertrouwen ervoor zorgen dat de houding makkelijker gecorrigeerd wordt. Bewustwording van het feit dat je lichaamshouding een weerspiegeling is van je geestelijke gesteldheid kan daarbij goed helpen.

Wil je meer advies over een juiste houding, het corrigeren ervan en goede oefeningen ter behandeling van een kromme rug. Lees dan mijn artikelen over een Kromme Rug en bekijk de video’s voor oefeningen.

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Ziekte van Scheuermann Diagnose