Ziekte van Scheuermann Behandeling

Ondanks dat bij de ziekte van Scheuermann de rug uiteindelijk verstijfd en moeilijk vervormbaar is. Is het wel zeer aan te bevelen om het te behandelen om kromming en verstijving zo veel mogelijk tegen te houden of te remmen. En daarbij aangrenzende regio’s (lage rug en nek) te trainen om klachten in de toekomst te voorkomen of te laten herstellen.

De behandeling bestaat daarbij uit dezelfde onderdelen als de behandeling van een Houdingsafhankelijke Kromming en houdt in;

• Toepassen van een goede houding tijdens dagelijkse activiteiten
  • Uitvoeren van strekoefeningen voor de middenrug
  • Uitvoeren van spierversterkende oefeningen

Er zou ook gekozen kunnen worden voor een brace behandeling. Er is hier echter een grote kans op herhaling van de kromming en dient lang volgehouden te worden. De beste kans op succesvolle brace behandeling is bij mensen die ten minste nog 2 jaar groeien, een flexibele kromming hebben en het punt van de kormming lager ligt dan de negende borstwervel.

Bron; J. Verhaar, A. van der Linden, Orthopedie. Bohn Stafleu Van Loghum. Houten/Antwerpen 2003

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Ziekte van Scheuermann Behandeling