Ziekte van Scheuermann

De ziekte van Scheuermann wordt in medische termen ook wel een osteochondrose genoemd.  Het houdt in dat de kwaliteit van de wervels van de borstwervelkolom verminderd en groei stoornissen optreden. Dit kan leiden tot een versterkte bolle rug, kromme rug, ook wel “Thoracale Kyfose” genoemd.

Er kan echter veel verschil in sterkte zijn van de kromming van de rug die optreedt. Meestel is er sprake van een kromme rug die toeneemt met de leeftijd en holling laag in de rug die afneemt met de leeftijd. Het ontstaat meestal aan het einde van de tiener jaren en begin van de adolescenten fase.

Symptomen Ziekte van Scheuermann

De ziekte van Scheuermann komt voor of ontstaat bij vooral jonge tieners, maar kan zicht ook pas uiten bij volwassenen. In het begin is er veelal geen sprake van pijnklachten in de rug, maar op latere leeftijd kan er lage rugpijn ontstaan. Het blijkt dat een lagere locatie van de kromming of bolle rug met meer rugklachten gepaard gaat dan een hogere locatie van de kromming.

Het komt vooral aan het licht door de toegenomen ronde, bolle of kromme rug wat vaak wordt gezien door de ouders van tieners. Waarna wordt gezocht naar een behandeling voor het oplossen van de kromming. Om een inschatting te maken voor het resultaat van een behandeling is het stellen van een juiste diagnose van belang.

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Ziekte van Scheuermann