Wat te doen bij Spit?

Wat te doen bij Spit (Lage Rugpijn)? Als eerste dien je te beoordelen of er wel sprake is van spit! Dit kan je doen door het beoordelen van de symptomen en kenmerken van spit. Of door te beoordelen of er geen andere oorzaak zoals bijvoorbeeld een hernia verantwoordelijk is voor je rugpijn door het jouw rugpijn te screenen.

Wat te doen bij Spit!

Wanneer je weet dat er sprake is van spit kan je gaan denken aan wat te doen bij spit! Als eerste is het belangrijk dat je weet wat spit inhoudt, want wanneer je weet dat ondanks de pijn en belemmeringen die je rugpijn veroorzaakt er geen lichamelijk schade is aan je rug. Er is dus geen lichamelijke aandoening of letsel, zoals bijvoorbeeld een hernia, verantwoordelijk voor je pijn!

Wat te doen bij Spit

Altijd in beweging blijven bij Spit!

Vanuit die gedachte is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je in beweging blijft. Het in beweging blijven en het niet op bed gaan liggen of compenseren vanwege de pijn vormt de basis voor een “normaal” herstel. Een normaal herstel zou ervoor moeten zorgen dat je rugpijn niet lang, tussen de 2-6 weken,  duurt!

Dat je tijdelijk je dagelijkse handelingen en werkzaamheden minder goed kan uitvoeren is niet gek. Maar het gaat erom hoe je ermee omgaat! Probeer dus je dagelijkse handelingen en werkzaamheden geleidelijk aan weer op te pakken.

Denk aan kwaliteit van bewegen!

Wanneer je eenmaal in beweging bent zul je ervoor moeten zorgen dat je kwaliteit van bewegen goed is! Dat houdt in dat je zo min mogelijk zou moeten proberen te compenseren vanwege de pijn. Je zal wellicht wel gemerkt hebben dat acute spit ervoor kan zorgen dat je schreef of gebogen gaat staan omdat je rug pijn doet.

Wetende dat er geen schade bevindt laag in de rug is het noodzakelijk om het schreef en/of gebogen staan, of een andere houding waarin je kan compenseren te corrigeren. Probeer dit net als het opbouwen van je dagelijkse handelingen geleidelijk maar wel snel op te bouwen.

Wat niet te doen bij Spit!

Heb je moeite om in beweging te komen en/of de compensatie in het bewegen te verminderen. Waarschijnlijk omdat je rug te pijnlijk is waardoor het te veel moeite vergt. Dan is het verstandig om tijdelijk pijnstillers te gebruiken.

Het doel van het gebruiken zou moeten zijn dat door het stillen van de pijn je de kwaliteit van je bewegen kan verbeteren. Waardoor je na een paar dagen of maximaal één of twee weken geen pijnstillers meer nodig hebt!

Wat je nog beter zou kunnen doen bij spit is het gebruiken van jouw eigen natuurlijke pijnstillers!

Wat te doen bij Spit in de Rug

Kort overzicht wat te doen bij Spit!

Blijf je in beweging ondanks de pijn, zonder compensatie in het beweging eventueel met door middel van het gebruiken van pijnstillers. Dan is het zeer waarschijnlijk dat je acute spit niet lang duurt en binnen een paar weken weer over is.

Gaat het echter binnen een aantal weken niet beter, of komt je spit vaker binnen een jaar terug? Dan is het verstandig om te beoordelen wat de oorzaak van je spit is! De oorzaak van acute of langdurige spit kan komen door een verschillende en samenhangende factoren zoals bijvoorbeeld je;

• Lichamelijke gesteldheid
  • Beweeggedrag
  • Werk en dagelijkse werkzaamheden
  • Mate van stress
  • En andere lichamelijke aandoeningen

Tot slot...

Wanneer bovenstaande drie concrete tips je niet direct helpen of je wilt toch al meer doen om een nieuwe spit aanval te voorkomen. Dan is het op zijn minst aan te bevelen om je houding in het zitten of je houding tijdens andere werkzaamheden te controleren, genoeg te bewegen en te sporten waarbij gerichte spit oefeningen bestaande uit o.a. buikspier oefeningen en rug oefeningen je een eind op weg kunnen helpen.

Voor de buik en rugspier oefeningen is het wel goed om eerst wat mobiliserende onderrug oefeningen te doen;

YouTube voorvertoningsafbeelding

Wat je zou kunnen doen aan rug versterkende oefeningen bij Spit zijn onder andere;

YouTube voorvertoningsafbeelding

En buikspieroefeningen die je zou kunnen doen bij Spit;

Wil je meer weten over Spit? Volg dan één van de onderstaande links!

Vind je bovenstaande informatie, tips en video's waardevol. Dan waardeer ik het zeer als je het bericht een Like geeft.

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Wat te doen bij Spit?