Spit oefeningen

Spit oefeningen kunnen je goed op weg helpen om je acute pijn en bewegingsbeperkingen te verminderen. Er zijn verschillende oefeningen die je bij spit kan doen met verschillende doelstellingen.

Voordat je begint met het doen van spit oefeningen is het van belang dat je weet wat je al kan doen bij spit zonder oefeningen. Het in beweging blijven, niet compenseren vanwege de pijn en het zo nodig gebruiken van pijnstillers vormen de basis voor je herstel.

Spit Oefeningen

Ten eerste, Spit oefeningen voor je beweeglijkheid

Weer normaal kunnen bewegen is wellicht het eerste dat je wilt bereiken. Daarvoor zal je ervoor moeten zorgen dat de stijfheid en spanning onderin je rug minder wordt. Dit kan je onder andere voor elkaar krijgen door gerichte oefeningen te doen om je beweeglijkheid te verbeteren.

Spit oefeningen voor je beweeglijkheid zijn onbelast oefeningen. Dat houd in dat er geen druk op je rug en tussenwervelschijven komt te staan zodat je ze veilig en gecontroleerd uit kan voeren. Volg deze link om de eerste spit oefeningen te bekijken op mijn Youtube kanaal en bekijk hem hieronder.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Ten tweede, Spit oefeningen voor je rugspieren

Wanneer je weer redelijk tot goed kan bewegen tijdens je dagelijkse handelingen en je de oefeningen voor je beweeglijkheid goed uit kan voeren. Dat hoeft niet te beteken dat je helemaal pijnvrij bent, maar wel al beter kan bewegen. Dan is het verstandig om te starten met het doen van oefeningen voor je onderrug spieren

Het is een feit dat na een periode van (acute) spit je lage rug en diepe buikspieren geremd worden in hun functie. Dit is een automatische reflex die je niet tegen kan houden, maar wel kan beïnvloeden in je herstel door snel te starten met onder andere gerichte rug oefeningen.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Ten derde, Spit oefeningen voor je buikspieren

In de meeste gevallen is het verstandig om eerste de hierboven genoemde rugoefening te doen voordat je begint met spit oefeningen voor je buikspieren. Dit heeft te maken met het gegeven dat de meeste mensen moeite hebben om rechtop te blijven staan door de spit. Waardoor het van belang is eerst de strekking van de rug en functie van je rugspieren te herstellen.

Bij het doen van rugoefeningen train je ook al in lichte mate je diepe buikspieren, maar door het doen van gerichte buikspier oefeningen breng je ook de functie van de buikspieren weer op orde. Want ook je buikspieren zullen via het automatische reflexmechanisme, wordt ook wel “reciproke inhibitie” genoemd, de neiging hebben om te verslappen.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Wil je meer weten over Spit? Volg dan één van de onderstaande links!

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

1 reactie op “Spit oefeningen

Comment author said

Door Marthy op 14 juli 2017 om 08:20

Ik heb minder pijn als ik rechtop sta, iedere buiging doet pijn, hoe is dat verklaren?