Hoe Vaak Komt Spit Voor?

U bent zeker niet de enige die pijn onderin de rug ervaart of heeft ervaren. Spit (Lage Rugpijn) is de meest voorkomende klacht waarvoor mensen een Fysiotherapeut bezoeken. Ondanks dat veel mensen een fysiotherapeut bezoeken vanwege spit ontwikkelen meer dan 1 op de 10 (12%) chronische klachten.

Spit vormt voor de maatschappij een groot gezondheidsprobleem door de grote mate van voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat bijna iedereen (60-90%) in zijn leven wel eens of meerdere keren te maken krijgt met lage rugpijn. Jaarlijks krijgt 5% van de bevolking te maken met een nieuwe periode van lage rugpijn.

Hoe vaak komt Spit voor?

Lage rugpijn vormt niet alleen een groot gezondheidsprobleem, maar het is ook een groot economisch probleem. Het neemt namelijk een groot gedeelte van de medische kosten voor zijn rekening. Het zijn dan vooral de indirecte kosten zoals het ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die de kosten zo hoog maken.

Dat terwijl het vaak niet nodig hoeft te zijn als de juiste stappen worden ondernomen. Zorg dat je weet wat je kan doen bij spit eventueel in aanvulling met gerichte spit oefeningen. 1 op de 10 ontwikkeld dus chronische lage rugpijn, wat niet alleen veel gevolgen kan hebben voor een werkgever maar ook zeker voor het eigen functioneren.

Een aantal cijfers van hoe vaak spit voorkomt op een rijtje:

• 60-90% ervaart in zijn leven wel eens een periode van spit
  • 12% van de mensen met Spit ontwikkeld chronische klachten
  • Meestvoorkomende klacht gezien door een Fysiotherapeut
  • 35% komen terug bij de Fysiotherapeut vanwege spit klachten

Prognose van Spit

Uit recentelijk onderzoek blijkt dat de verwachting voor herstel niet altijd even goed is. Het blijkt dat ongeveer 65% van de mensen na een jaar van ontstaan nog steeds pijn ervaren in de lage rug. Naast het feit dat 1 op 3 herhaaldelijk last heeft van lage rugpijn is de verwachting voor herstel niet altijd even goed.

In de (para)medische wereld houden we ons ook druk bezig met de reden waarom niet iedereen goed hersteld. Hier zijn gelukkig heel veel wetenschappelijke artikelen over gepubliceerd. We weten namelijk dat wanneer jouw rugpijn na bijvoorbeeld 3 maanden niet over is dit vaak een specifieke reden heeft.

Daarnaast kan je ook inzichtelijk maken of jij grotere kans hebt om chronische rugpijn te ontwikkelen. Al deze factoren hebben te maken met de oorzaak van je spit klachten, maar ook met de manier waarmee je omgaat met jouw rugpijn.

Wil je snel in kaart te brengen waar jouw spit klachten vandaan komen. Voer dan deze eenvoudige screening uit. Binnen 10 minuten ontdek je wat de oorsprong van jouw rugpijn en spit is.

Meer informatie over Spit!

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)