Hoe Lang Duurt Spit?

Hoe lang duurt Spit (Lage Rugpijn)? Dat is afhankelijk van een aantal verschillende factoren. Één van de factoren die globaal al van grote invloed is hoe lang de spit al aanwezig is! Makkelijk gezegd kan je over het algemeen spreken van; hoe langer je al last hebt van je rug, hoe langer over het algemeen je herstel zal duren!

Op het moment dat je bij het ontstaan van spit direct actie onderneemt verklein je de kans op blijvende rugklachten aanzienlijk. Er wordt vanuit de literatuur een groot onderscheid tussen twee soorten van herstel. Je rugpijn kan namelijk verlopen volgens een “normaal” of “afwijkend” beloop voor herstel.

Hoe lang duurt spit bij een “normaal” herstel?

Wanneer de spit niet langer dan 6 weken aanwezig is zou “normaal” gesproken je rugpijn binnen 2-6 weken volledig moeten kunnen herstellen. Uit internationale richtlijnen blijkt dat dit bij de een hoop mensen namelijk het geval is.

Een normaal herstel houdt hierbij in dat na aanvang van de spit de dagelijkse beperkingen zoals bijvoorbeeld het bukken, tillen en huishoudelijke taken in de tijd afnemen. Je kunt aan steeds meer activiteiten deelnemen, omdat de rug zich daarin minder laat belemmeren. Het kan wel zo zijn dat je daarbij nog wel pijn in de onderrug ervaart.

Hoe lang duurt Spit

Hoe lang duurt spit bij een“afwijkend” herstel?

Als je na 3-4 weken geen enkele verbetering hebt ervaren in je rug en/of na 6 weken je rugklachten nog niet over zijn, dan spreken we ook wel van een “afwijkend” herstel. Het hoeft niet alleen zo te zijn dat de pijnklachten laag in de rug op de voorgrond staan. Maar ook het feit dat als je nog niet volledig kan deelnemen aan je dagelijkse (werk)activiteiten en/of sport binnen 6 weken je herstel niet verloopt zoals het zou moeten en kunnen!

Hoe lang spit gaat duren bij een afwijkend beloop is lastig te voorspellen als het herstel dus al niet verloopt zoals het zou moeten. De factoren die de oorzaak kunnen zijn van je (acute) spit zijn ook van invloed op je herstel. Wanneer je rugklachten dus langer duren dan 6 weken is je herstel afhankelijk van de actie en stappen die je zelf onderneemt!

Een afwijkend beloop is niet uitzonderlijk

Bij veel mensen verloopt namelijk het herstel niet zoals het “normaal” gesproken zou moeten en kunnen verlopen. Uit recentelijk onderzoek blijkt namelijk dat;

• Ongeveer 65% van de mensen na een jaar nog steeds rugpijn heeft
  • 1 op de 3 heeft herhaaldelijk last heeft zijn rug binnen een jaar

Wanneer je herstel dus afwijkt van het normale beloop is het verstandig om te beoordelen waarom je herstel niet verloopt zoals het zou moeten. Uit de literatuur blijkt dat er verschillende factoren aanwezig kunnen zijn die ervoor zorgen dat je kans op herstel aanzienlijk verminderen. Daarentegen kan je dezelfde factoren gebruiken om ze in je voordeel te laten werken.

Wil je meer weten over Spit? Volg dan één van de onderstaande links!

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “Hoe Lang Duurt Spit?