Wat is het Piriformis Syndroom?

Wat is het Piriformis syndroom? Het Piriformis syndroom wordt ook wel omschreven als zenuwpijn wat wordt veroorzaakt door de diepe dwarse bilspier ook wel de Piriformis spier genoemd. Zenuwpijn wordt ook wel omschreven als ischias en bij het Piriformis syndroom is het de grote beenzenuw of ook wel de nervus ischiadicus die verantwoordelijk is voor de pijn.

De Piriformis spier is één van de bilspieren, bestaat uit twee spierbuiken,  en heeft een dwars verloop. De spier heeft zijn oorsprong vanaf de voorkant van het heiligbeen (sacrum) en hecht aan op het buitenste uitstekende botpunt van het bovenbeen (trochantor major). De grote beenzenuw, nervus ischiadicus, verloop door de twee pierbuiken heen ter hoogte van het midden van de spier in de bil.

Wat is het Piriformis Syndroom

Wat is het Piriformis syndroom en wat gebeurt er?

Op het moment dat de Piriformis spier verkort, gespannen of zich in een spasme bevindt kan het de ischiadicus zenuw bedrukken of irriteren. Je kan dit vergelijken met een tuinslang die je dichtknijpt of waar iets opstaat. Waardoor de verhoogde druk of spanning of de kabel zorgt voor een hogere druk in het verdere verloop van de slang.

Bij het Piriformis syndroom gebeurt in het lichaam iets vergelijkbaars. Op het moment dat de ischiadicus zenuw bedrukt of geïrriteerd raakt. Kan dit tot gevolg hebben dat in het verdere verloop van de zenuw een verhoogde sensatie wordt waargenomen. Deze sensatie ervaart zich vaak in een zeurende, branderige pijn vanaf je bil tot soms wel in je voet.

Wat is het Piriformis Syndroom precies

Wat kan je er aan doen?

Als eerste is het verstandig om goed te beoordelen of er echt sprake is van het Piriformis Syndroom. Dit kan je onder andere doen door het beoordelen van de symptomen en het laten uitvoeren van de Piriformis Test.

Daarnaast is het van belang dat je de oorzaak van je klachten onderzoekt. Zodat je een gerichte behandeling kan starten met daarbij specifieke oefeningen.

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over het Piriformis syndroom? Volg dan één van de onderstaande links!

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “Wat is het Piriformis Syndroom?