Piriformis Syndroom Symptomen

Piriformis syndroom symptomen door ischias uiten zich vaak op een herkenbare manier. Namelijk met zenuw pijn in de bil die uitstraalt in het been soms tot wel in de voet. Dat kan gepaard gaan met tintelingen in de voet of een slapend been. Hierdoor kunnen normale activiteiten zoals lopen, fietsen maar ook hardlopen beperkt worden.

De grote beenzenuw, ook wel nervus ischiadicus, ontspringt van de lenden wervelkolom ter hoogte van de 4e lendenwervel en het heiligbeen. Dit houdt in dat bij irritatie van de nervus ischiadicus een bepaald gebied van o.a. je huid en spieren pijn en ander gevoel kunnen ervaren. Zenuwpijn in het been heeft als kenmerk dat het moeilijk zelf “te raken” of om een exacte locatie aan te wijzen waar de pijn zich bevindt.

Piriformis Syndroom Symptomen zenuwpijn

Kenmerkende Piriformis syndroom symptomen

Piriformis syndroom symptomen worden gevormd door de zenuwpijn of ook wel ischias genoemd van de ischiadicus zenuw.  We gaan er hier van uit dat er geen andere oorzaak aanwezig is die ook kunnen zorgen voor ischias klachten zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose. De kenmerkende ischias symptomen bij een Piriformis syndroom zijn;

• Bil pijn wat kan uitstralen in heup, achterkant en zijkant van het bovenbeen en bovenste gedeelte van het onderbeen.
  • Pijn die in het algemeen toeneemt bij het zitten en door de knieën zakken (Squatten)
  • Ook kan moeite worden ervaren met andere functionele activiteiten zoals fietsen en hardlopen

Bij de oorsprong van ischias door het Piriformis syndroom lijdt dit niet tot typische neurologische tekenen van schade. Zoals verminderde pees reflexen en spieruitval/zwakte. Dat is ook één van de grote verschillen met ischias klachten op basis van een hernia of stenose.

Piriformis Syndroom Symptomen

Piriformis syndroom en de gevolgen

Bij de irritatie van de nervus ischiadicus kunnen er verschillende spieren gespannen raken. Het kan zijn dat je zowel een branderige, zeurende zenuwpijn ervaart. Maar ook spierpijn op basis van gespannen spierpunten ook wel triggerpoints genoemd. Deze gespannen spieren kunnen zich bevinden in zowel je Piriformis spier, als je hamstring en kuitspieren.

Wanneer je de zenuwpijn en spierpijn van de ischias wilt gaan behandelen is het goed om eerst te bedenken waar de oorzaak van je ischias klachten vandaan komen. Ondanks dat de irritatie van de grote beenzenuw zich bij ischias klachten zijn oorsprong heeft vanuit de bil. Kunnen daar verschillende oorzaken voor verantwoordelijk zijn.

Heb je dat gedaan dan kan je aanvullend een aantal zelftesten doen om dit te bevestigen. Vervolgens zal je piriformis spier ontspannen een belangrijk onderdeel zijn in de behandeling van je bil en heup pijn.

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over het Piriformis syndroom? Volg dan één van de onderstaande links!

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Piriformis Syndroom Symptomen