Piriformis Syndroom Oefeningen

Piriformis syndroom oefeningen zijn één van de acties die je zelf kan ondernemen in de behandeling van de zenuwpijn en ischias klachten. Om te komen tot een optimaal resultaat bij de Piriformis syndroom oefeningen is het wel raadzaam ook de adviezen bij een Piriformis syndroom behandeling te bekijken.

Piriformis syndroom oefeningen

Wanneer je oefeningen gaat doen kan je ze op verdelen in 4 verschillende Piriformis syndroom oefeningen. Niet alleen het rekken en trainen van je bilspier, waar vaak de ischias klachten beginnen, maar juist ook de beweeglijkheid en kracht van je lage rug is van belang.

Piriformis Syndroom Oefeningen

1.     Rekken van de Piriformis spier

Het rekken van je Piriformis spier kan op verschillende manieren. In onderstaande video zie je vanaf minuut 1:15 twee verschillende manieren om je Piriformis te rekken. Pas het aan naar je eigen niveau en op geleide van je pijn, wees bewust dat de dame op de video erg flexibel is!

2.     Trainen van de Piriformis spier

Het trainen van je Piriformis spier doe je door een beweging van je heup te maken waarbij je heup naar buiten draai, opzij beweegt en/of naar achter. Ook hiervoor zijn verschillende varianten. Belangrijkste is niet je bil en beenpijn te provoceren en vanuit daar de bilspier oefeningen uit te breiden!

3.     Mobiliseren lage rug

De oorzaak van het Piriformis syndroom kan liggen in verschillende onderdelen van je lichaam waaronder je lage rug. Wanneer je lage rug belemmerd is de beweeglijkheid is het noodzakelijk om ook je lage rug los te bewegen. Dat kan je doen met de onderstaande mobiliserende oefeningen voor je lage rug.

4.     Trainen van de lage rugspieren

Op het moment dat je lage rug in zijn beweeglijkheid is herstelt. Is het herstellen van de kracht essentieel om herhaling van het Piriformis syndroom en de ischias klachten te voorkomen.

De spieren van je lage rug, bekken en heupen vormen één schakel en het is dan ook het beste om ze in hun gelijke functie te trainen. Er zijn verschillende rug oefeningen waarbij je dat kan doen, hierbij geldt wederom, zorg dat je de bil en beenpijn niet forceert!

YouTube voorvertoningsafbeelding

Wil je meer weten over het Piriformis syndroom? Volg dan één van de onderstaande links!

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “Piriformis Syndroom Oefeningen