Piriformis Syndroom Behandeling

Piriformis syndroom behandeling is goed zelf uit te voeren. Over het algemeen is de prognose of verwachting van herstel bij een Piriformis syndroom behandeling goed. Dat wil zeggen dat normaal gesproken je zenuwpijn en ischias klachten binnen 2-6 weken moeten kunnen herstellen.

Afhankelijk van de praktische oorzaak van het Piriformis syndroom zijn er verschillende oefeningen en behandelingen op te stellen. Ten eerste is het belangrijkst dat je weet wat het Piriformis syndroom is en dat je ontdekt wat de oorzaak van de zenuwpijn is zodat je een goed inzicht in de klacht hebt.

Piriformis Syndroom behandeling

In de behandeling van het Piriformis syndroom kan je altijd een aantal aspecten gebruiken die ik hieronder beschrijf. Over het algemeen zijn alle voorgeschreven adviezen van toepassing aangezien vaak de daar ook het probleem ligt. De dingen die je zelf kan doen in je Piriformis syndroom behandeling zijn;

Piriformis Syndroom Behandeling

1.     Aanpassen van je belasting

Probeer je bilpijn en zenuwpijn niet te vaak te provoceren. De ischias klachten door het Piriformis syndroom komen vaker voor bij lang zitten, lang staan en bij activiteiten die veel kracht kosten zoals bijvoorbeeld traplopen na een heup operatie. Probeer vaker je houding af te wisselen of ondersteuning te zoeken om je pijn provocerende activiteiten te verlichten.

Het is echter wel noodzakelijk om in beweging te blijven ondanks je bilpijn. Daarnaast is het van belang om niet anders te gaan lopen of zitten vanwege de pijn in je bil en been. Kan je de belasting verlagen en zorgen voor beweging zonder compensatie dan spreek je het zelfherstellende vermogen van je lichaam aan!

2.     Verminderen spierspanning Piriformis

Wanneer er te veel spanning komt op een spier kan het gevolg zijn dat zich spierknopen of ook wel triggerpoints gaan vormen in de spier. Bij het Piriformis syndroom zitten er vrijwel altijd triggerpoints in de bil en voornamelijk in de Piriformis spier. Om deze spierknopen op te heffen (release) kan je zelf massage technieken gebruiken.

Om je Piriformis spier zelf te masseren kan je onderstaande video als voorbeeld gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een kleine harde bal zoals bijvoorbeeld een hockeybal, maar je kan ook al een tennisbal gebruiken. Tip; vanaf minuut 1:15 is de uitleg over de zelf massage techniek van de Piriformis 😉

YouTube voorvertoningsafbeelding

3.     Stretchen van je Piriformis spier

Wanneer je de spierknopen hebt opgeheven is het raadzaam om ze direct te laten volgen door het rekken van je dwarse bilspier. Als je niet in de gelegenheid was om een zelf massage techniek te gebruiken kan je alsnog de spanning in de spier verminderen door te stretchen.

Voor het stretchen kan je bovenstaande video gebruiken. Vanaf minuut 2:35 krijg je uitleg over 3 basis bilspier stretch oefeningen. Bepaald echter wel je eigen niveau want de dame op de video is erg flexibel.

4.     Versterken bilspieren en lage rug

Uit onderzoek blijkt dat bij veel mensen met het Piriformis syndroom de spierkracht van je bilspieren verminderd is. Om te voorkomen dat de spanning in je bilspier en daarbij optredende zenuwpijn terugkomt op het moment dat je de spierknopen hebt opgeheven. Is het noodzakelijk om de kracht van je bilspieren te herstellen.

Het doen van bilspier oefeningen in combinatie met rug oefeningen is belangrijk om de zenuwpijn niet terug te laten komen. Aandachtspunt hierbij is echter wel dat je de oefeningen start op je eigen niveau zonder pijn provocatie. Voorbeelden van oefeningen voor je Piriformis spier vindt je via onderstaande video en voor je rugspieren via deze link.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Operatie of injectie?

Omdat bij het piriformis syndroom de oorzaak vanuit een gespannen bilspier komt. Zal een operatie van niet aan de orde komen. Datzelfde geldt voor de behandeling met een injectie van ontstekingsremmende pijnstillers.

Wanneer echter bovenstaande tips, adviezen en oefeningen niet lijden tot verbetering. Is het verstandig contact op te nemen met een fysiotherapeut of arts.

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je op bericht een Like achterlaat 😉 ! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over het Piriformis syndroom? Volg dan één van de onderstaande links!

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

5 reacties op “Piriformis Syndroom Behandeling

Door Bastin Hofman op 8 januari 2017 om 11:26

Beste Frits,

Bedankt voor uw feedback.

Jazeker. Wanneer u geen verbetering haalt in zowel uw pijn als belemmeringen in het dagelijks leven. Dan is het zinvol om ten eerste uw klachten specifiek te laten onderzoeken. Om vervolgens een passend herstel programma te maken.

Ik zou hier in eerste instantie een Fysiotherapeut / Manueel Therapeut voor bezoeken.

Mvg Bastin

Door Janssen op 20 juli 2017 om 22:00

Ik heb heel veel last van de piriformis nadat ik twee weken geleden een nieuwe knie heb gekregen. Veel oefeningen kan ik daarom nog niet doen. Wat kun je mij adviseren?

Door Bastin Hofman op 7 september 2017 om 19:38

Beste Janssen,

Bedankt voor je reactie.

Bij een nieuwe knie is het verstandig de meeste focus op het herstel van de knie te leggen. De kans is groot dat door de knie revalidatie de belasting op het been anders is waardoor de bilspier gaat compenseren of te hard moet werken. Het is dan verstandig om de spanning van de bilspier af te laten halen. En goed te letten op het looppatroon, drukverdeling benen en verbeteren van de functie van de knie.

Mvg Bastin Hofman

Door gfp op 1 september 2017 om 13:16

is behandeling door osteopaat ook zinvol?

Door Bastin Hofman op 7 september 2017 om 19:23

Beste GFP,

Een Osteopaat zou net als een Fysiotherapeut of Manueel Therapeut op basis van bovenstaande principes het Piriformis Syndroom kunnen behandelen.
Het is denk ik goed om bovenstaande informatie in gedachte te houden om de kans op een goed herstel te maximaliseren.

Mvg Bastin Hofman