Ischias Symptomen

Ischias symptomen uiten zich vaak op een herkenbare manier. Namelijk met pijn in de bil die uitstraalt in het been soms tot wel in de voet. Dat kan gepaard gaan met tintelingen in de voet of een slapend been. Waar de pijn zich precies in de bil en het been zich uit heeft te maken met de oorsprong van de grote been zenuw.

De grote beenzenuw, ook wel nervus ischiadicus, ontspringt van de lenden wervelkolom ter hoogte van de 4e lendenwervel en het heiligbeen. Dit houdt in dat bij irritatie van de nervus ischiadicus een bepaald gebied van o.a. je huid en spieren pijn en ander gevoel kunnen ervaren.

Kenmerkende ischias symptomen

We hebben het hier over ischias symptomen op basis van een Piriformis syndroom. Wanneer er een andere oorzaak, zoals een hernia of stenose, verantwoordelijk is voor de ischias geeft dit andere symptomen. De kenmerkende ischias symptomen bij een Piriformis syndroom zijn;

• Bil pijn wat kan uitstralen in heup, achterkant en zijkant van het bovenbeen en bovenste gedeelte van het onderbeen.
  • Pijn die in het algemeen toeneemt bij het zitten en door de knieën zakken (Squatten)
  • Ook kan moeite worden ervaren met andere functionele activiteiten of lopen

Bij de oorsprong van ischias vanuit de bil lijdt dit niet tot typische neurologische tekenen van schade zoals verminderde pees reflexen en spieruitval/zwakte. Dat is ook één van de grote verschillen met ischias klachten op basis van een hernia of stenose.

Andere ischias symptomen

Door de irritatie van de nervus ischiadicus kunnen verschillende spieren gespannen raken. Een gevolg kan zijn dat je zowel zenuwpijn als pijn op basis van spierspanning ervaart. Je kan naast de spierspanning in je diepe dwarse bilpier, m. Piriformis, ook spanning ervaren in voornamelijk je hamstrings en spier aan de buitenzijde van je onderbeen.

Wanneer je echter de spier spanning op basis van ischias zelf behandeld is het wel goed om te bedenken waar de oorzaak van je ischias klachten vandaan komen. Ondanks dat de irritatie van de grote beenzenuw zich bij ischias klachten zijn oorsprong heeft vanuit de bil kunnen daar verschillende oorzaken voor verantwoordelijk zijn.

Ischias symptomen verhelpen

Om je ischias symptomen te verhelpen is het noodzakelijk om te weten waar dus de oorzaak vandaan komt voordat je start met een behandeling. Er zijn echter een aantal adviezen en oefeningen die altijd raadzaam zijn bij ischias klachten;

1. Optimaliseren van je houding
  2. Verbeteren / herstellen beweeglijkheid lage rug
  3. Versterken lage rugspieren
  4. Stretchen / losmaken van je bilspier
  5. Versterken van je bilspier

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over ischias? Volg dan één van de onderstaande links!

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “Ischias Symptomen