headershadow

Latest Blogposts

Ischias Oefeningen

Ischias oefeningen zijn één van de acties die je zelf kan ondernemen in de behandeling van ischias. Om te komen tot een optimaal resultaat bij de ischias oefeningen is het wel raadzaam eerst de adviezen bij een ischias behandeling te bekijken.

 

Ischias Oefeningen

 

Ischias oefeningen

Wanneer je ischias oefeningen gaat doen kan je ze op verdelen in 4 verschillende ischias oefeningen. Niet alleen het rekken en trainen van je bilspier, waar vaak de ischias klachten beginnen, maar juist ook de beweeglijkheid en gesteldheid van je lage rug spieren is van belang.

 

1.    Rekken van de Piriformis spier

Het rekken van de Piriformis spier kan op verschillende manieren. In onderstaande video zie je vanaf minuut 1:15 twee verschillende manieren om je Piriformis te rekken. Pas het aan naar je eigen niveau en op geleide van je pijn, wees bewust dat de dame op de video erg flexibel is!

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

2.  Trainen van de Piriformis spier

Het trainen van de Piriformis spier doe je door een beweging van je heup te maken waarbij je heup naar buiten draai, opzij beweegt en/of naar achter. Ook hiervoor zijn verschillende varianten. Belangrijkste is niet je bil en beenpijn te provoceren en vanuit daar de oefeningen uit te breiden!

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

3.  Mobiliseren lage rug

De oorzaak van je ischias klachten kan liggen in verschillende onderdelen van je lichaam waaronder je lage rug. Wanneer je lage rug belemmerd is de beweeglijkheid is het noodzakelijk om ook je lage rug los te bewegen. Dat kan je doen met de onderstaande mobiliserende oefeningen voor je lage rug.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

4.  Trainen van de lage rugspieren

Op het moment dat je lage rug in zijn beweeglijkheid is herstelt is het herstellen van de kracht essentieel om herhaling van de ischias klachten te voorkomen. De spieren van je lage rug, bekken en heupen vormen één schakel en het is dan ook het beste om ze in hun gelijke functie te trainen. Er zijn verschillende rugoefeningen waarbij je dat kan doen, hierbij geldt wederom, zorg dat je de bil en beenpijn niet forceert!

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Ischias Oefeningen als behandeling

Ik hoop dat je hiermee een goede stap kan zetten naar het herstel van je Ischias klachten. Bovenstaande oefeningen zorgen ervoor dat je meerdere mogelijke lichamelijke oorzaken van je ischias aanpakt.

Naast deze ischias oefeningen is het van belang dat je ontdekt welke mogelijke andere factoren meespelen bij je ischias klachten. Je kan hierbij denken aan je lichaamshouding op het werk en/of tijdens dagelijks handelen, negatieve gevolgen van stress en in combinatie van andere rugklachten.

 

Ischias Oefeningen

 

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan zou ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over ischias? Volg dan één van de onderstaande links!

 

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Ischias Oefeningen

Plaats een reactie


*