Lage Rugpijn Symptomen

Lage rugpijn symptomen zijn vaak direct herkenbaar en over het algemeen bij de meeste mensen hetzelfde. Er is vanuit de vakbond fysiotherapie en de huisartsen een algemene definitie voor lage rugpijn. Lage rugpijn wordt daar beschreven als;

“Rugpijn in het gebied tussen de onderste ribben en bilplooien, waarbij geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar is”

Lage Rugpijn Symptomen

Lage rugpijn symptomen

Dat is een vrij algemene omschrijving die niet volledig afbakent wat lage rugpijn precies is. Hoe je lage rugpijn beter kan herkennen is aan de hand van een aantal vaste kenmerken die zowel het beeld van lage rugpijn goed omschrijven. Kenmerkende lage rugpijn symptomen zijn;

• Pijn laag onderin de rug
  • Eventueel uitstraling naar de billen en bovenbenen
  • De pijn kan continu of wisselend van aard zijn
  • De pijn is mechanisch van aard; het wordt beïnvloed door bewegen
  • Er zijn GEEN algemene ziekteverschijnselen zoals koorts of griep

De kans dat je bovenstaande symptomen bij jouw rugpijn ook voorkomen is groot, want uit onderzoek blijkt dat bij mensen met rugpijn er in 90-95% van de gevallen sprake is van lage rugpijn. Twijfel je nog na het lezen van bovenstaande lage rugpijn symptomen of het “gewone” rugpijn is, dan kan je het beste je lage rugpijn eerst screenen.

Internationale omschrijving lage rugpijn symptomen

Vanuit de internationale literatuur wordt een nog specifiekere beschrijving van lage rugpijn symptomen gegeven. Het blijkt namelijk dat lage rugpijn voornamelijk voorkomt bij een bepaalde groep mensen en zich anders uit dan andere soorten rugpijn zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose. Lage rugpijn wordt vanuit de internationale literatuur als volgt beschreven;

• Komt voornamelijk voor bij mensen tussen het 20-50ste levensjaar
  • Bevindt zich in de onderrug en kan uitstralen naar de billen en/of bovenbenen
  • Is beïnvloedbaar met beweging en veranderd in de tijd
  • Kan continu aanwezig zijn of in episodes verlopen
  • Kan variëren in de mate van pijn
  • Kan veranderen door de invloed van lichamelijke activiteit
  • Ontstaat spontaan (60%) of geleidelijk (40%)

Knemerkende lage rugpijn symptomen

Twijfel over je lage rugpijn

Het kan zijn dat je nog twijfelt of er niet iets anders aan de hand is. Zeker bij acute lage rugpijn bestaat de kans dat de mate van pijn en belemmeringen door de pijn je onzeker maken over de oorzaak van lage rugpijn. Als dat zo is dan is het goed om te ontdekken wat lage rugpijn is en wat het vooral niet is., zoals bijvoorbeeld een hernia.

Dan kom je er namelijk achter bij het optreden van pijn laag in de rug er in 90-95% sprake is van “gewone” lage rugpijn. Je kan echter ook nog door middel van een eenvoudige screening beoordelen of dat er sprake is van een hernia, stenose of bijvoorbeeld infectie. Op het moment dat je weet wat je rugpijn inhoud kan je actie ondernemen om je lage rugpijn te laten herstellen.

Wat verder te doen met lage rugpijn...

Nu je weet wat je lage rugpijn inhoud met zijn kenmerkende symptomen. Is het raadzaam om direct actie te ondernemen om je lage rugpijn goed te laten herstellen.

Bij een goede behandeling van lage rugpijn met daarbij gerichte oefeningen is je kans op herstel groot. Het is echter ook van belang goed om de oorzaak van je rugpijn in kaart te brengen om herhaling te voorkomen.

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat 🙂 ! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over Lage Rugpijn? Volg dan één van de onderstaande links!

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Lage Rugpijn Symptomen