Hoe Lang Duurt Lage Rugpijn?

Hoe lang duurt lage rugpijn? Dat is afhankelijk van een aantal verschillende factoren. Één van de factoren die globaal van grote invloed is hoe lang je lage rugpijn al aanwezig is! Over het algemeen spreken we er namelijk van dat  hoe langer je al last hebt van je rug, hoe langer over het algemeen je herstel zal duren!

Op het moment dat je bij het ontstaan van lage rugpijn direct de juiste acties onderneemt. Verklein je de kans op chronische lage rugpijn aanzienlijk. Vanuit de literatuur wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee soorten van herstel. Lage rugpijn kan namelijk verlopen volgens een “normaal” of “afwijkend” beloop voor herstel.

Hoe lang duurt lage rugpijn bij een “normaal” herstel?

Wanneer lage rugpijn niet langer dan 6 weken aanwezig is zou “normaal” gesproken je lage rugpijn binnen 2-6 weken volledig moeten kunnen herstellen. Uit nationale en internationale richtlijnen blijkt dat dit bij de een hoop mensen namelijk het geval is!

Normaal gesproken zou na aanvang van je lage rugpijn de dagelijkse beperkingen zoals bijvoorbeeld het bukken, tillen en huishoudelijke taken in de tijd af moeten nemen. Dat betekent ook wel dat je aan steeds meer activiteiten kan deelnemen, omdat de rug zich daarin minder laat belemmeren. Het kan wel zo zijn dat je daarbij nog wel pijn in de onderrug ervaart.

Hoe lang duurt lage rugpijn

Hoe lang duurt lage rugpijn bij een “afwijkend” herstel?

Er is sprake van een afwijkend herstel wanneer je na 3-4 weken geen enkele verbetering hebt ervaren in je rug en/of na 6 weken je rugklachten nog niet over zijn. Het hoeven niet alleen de pijnklachten laag in de rug te zijn die op de voorgrond staan. Maar ook als je nog niet volledig kan deelnemen aan je dagelijkse (werk)activiteiten en/of sport binnen 6 weken verloopt je herstel niet zoals het zou moeten en kunnen!

Hoe lang lage rugpijn bij een ieder gaat duren bij een afwijkend beloop is lastig te voorspellen als het herstel dus al niet verloopt zoals het zou moeten. De factoren die de oorzaak kunnen zijn van acute lage rugpijn zijn ook van invloed op je herstel. Wanneer je rugklachten dus langer duren dan 6 weken duren is je herstel afhankelijk van de actie en stappen die je zelf onderneemt!

Toch is een afwijkend beloop niet uitzonderlijk

Bij veel mensen verloopt namelijk het herstel niet zoals het “normaal” gesproken zou moeten en kunnen verlopen. Uit recentelijk onderzoek blijkt namelijk dat;

• Ongeveer 65% van de mensen na een jaar nog steeds rugpijn heeft
  • 1 op de 3 heeft herhaaldelijk last heeft zijn rug binnen een jaar

Wanneer je herstel dus afwijkt van het normale beloop is het verstandig om te beoordelen waarom je herstel niet verloopt zoals het zou moeten. Het onderzoek wat de oorzaak van je lage rugpijn is kan daarbij erg zinvol zijn.

Wat je zelf kan doen...

Zorg dat je in ieder geval goed duidelijk heb je lage rugpijn inhoud en wat ook vooral niet! Het is ongeacht de duur raadzaam om direct actie te ondernemen om je lage rugpijn goed te laten herstellen.

Bij het opstarten van een goede behandeling met daarbij gerichte oefeningen heb je een grote kans op goed herstel.

Waardevolle informatie?

Heb je wat gehad aan deze informatie? Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat 🙂 ! Heb je nog vragen? Laat dan even een reactie achter op onderstaand formulier.

Wil je meer weten over Lage Rugpijn? Volg dan één van de onderstaande links!

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Hoe Lang Duurt Lage Rugpijn?