Hernia Symptomen

Hernia symptomen treden op wanneer de uitpuiling van de tussenwervelschijf daadwerkelijk zorgt voor compressie en/of irritatie van de uittredende  zenuwwortel. Wanneer de sponsachtige kern (Nucleus Pulposi) door schade aan de bindweefselringen (Annulus Fibrosus) de zenuwwortel bedrukt wordt er ook wel gesproken van een radiculair syndroom.

De echte hernia symptomen komen voort uit een irritatie van een zenuwwortel wat ook wel “radix” wordt genoemd. Omdat je niet altijd klachten hoeft te krijgen op basis van een hernia wordt het ook wel een radiculair syndroom genoemd. Een syndroom is een verzameling van voorkomende klinische symptomen en beschrijft de klachten die je zou kunnen krijgen van een zenuwwortel irritatie!

Wat is een Hernia

Hernia Symptomen

Wanneer een hernia nucleus pulposi zorgt voor compressie en/of irritatie van een zenuwwortel geeft het een aantal kenmerkende symptomen. Belangrijk om te weten is dat je bij klachten op basis van een hernia niet per se pijnklachten laag in de rug hoeft te hebben!  De eerste hernia symptomen die kunnen optreden zijn;

• Uitstralende pijn in het been tot onder de knie
  • Wat gepaard kan gaan met;
    • Verminderd gevoel in het been
    • Verminderde kracht in het been
    • Uitval van de reflexen in het been
  • In erge gevallen kan dit leiden tot het optreden van een “Klapvoet” of “Hanentred”

Hoe herken je “echte” hernia symptomen?

Het belangrijkste kenmerk bij een hernia is dus de uitstralende pijn in het been die verder gaat dan je knie! Er zijn echter nog een aantal kenmerken die goede indicatie kunnen geven of dat je klachten hebt op basis van een hernia. Kan je deze vragen met ja beantwoorden?

1. Heb je uitstralende pijn voorbij de knie tot in het onderbeen?
  2. Heb je toename van pijn in het been bij hoesten, niezen en/of persen?
  3. Is de uitstralende pijn in het been is “schietend” van aard?
  4. Is de pijn in het been is erger dan de pijn laag in de rug?

Hoe meer van bovenstaande tekenen zich voordoen hoe groter de kans is dat je pijnklachten in je been hebt op basis van een zenuwwortel irritatie ook wel radiculair syndroom. Of dat op basis is van een hernia nucleus pulposi is waarschijnlijk maar zal verder door een neuroloog onderzocht moeten worden. Heb je echter geen van bovenstaande tekenen dan kan je er vrij zeker van uitgaan dan je “gewone” lage rugpijn hebt.

Klapvoet of Hanentred

Een beschadiging van de ischiadicus zenuw kan uiteindelijk leiden tot een klapvoet ook wel dropvoet genoemd. De functie van de voet burgers is dan vermindert. Waardoor de voet niet meer goed opgetild en afgewikkeld kan worden. Met tot gevolgd dat de voet klapt bij het neerzetten op de grond.

Bij het lopen kan de voet tevens naar beneden gaan hangen. Waardoor de tenen over de vloer kunnen gaan slepen. Het been moet dan overmatig geheven worden waardoor de zogenaamde “hanentred” ontstaat.

Meer weten over een hernia? Volg de onderstaande links!

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

0 reacties op “Hernia Symptomen