Page content

Ziekte van Scheuermann Oorzaak

Ontstaan Mechanisme Ziekte van Scheuermann

De rand van de wervel is verantwoordelijk voor de groei en hoogte van een wervel. Bij de Ziekte van Scheuermann is de groei van de rand van wervel verstoord aan de voorkant. Wat er voor zorgt dat de wervel aan de voorzijde minder in hoogte groeit dan aan de achterkant.

Hierdoor ontstaat er een soort wig vorm van de wervel. En de wervelkolom in zijn geheel daardoor meer in een gebogen of wel Kyfose komt te staan. De mate van bolling of verminderde groei van de wervels kan per persoon sterk verschillen..

Aan het begin van het “ziektebeeld” is deze houdingsafwijking nog enigszins corrigeerbaar. Maar bij volgroeiing van de wervelkolom zullen de wervels meer verstijven waardoor het moeilijker tot niet meer mogelijk is om de vervorming terug te buigen.

De groei van de botten in het lichaam gaat meestal door tot rond het 18e levensjaar. De groei en het uitrijpen van je wervelkolom kan echter doorgaan tot een leeftijd rond de 25 jaar. De Ziekte van Scheuermann wordt daardoor ook wel Adolescenten Kyfose genoemd.

Ziekte van Scheuermann Oorzaak

De oorzaak van het ontstaan van de Ziekte van Scheuermann is onbekend. In eerste instantie kan het beeld ook gepaard gaan zonder enige mate van beperkingen of pijnklachten. De wervelkolom is functioneel gezien niet zwakker en hoeft dus geen klachten te geven. En als er pijn of klachten ontstaan is dat meestal na de groeispurt en op het punt van de grootste kromming in de rug.

Er treden nagenoeg nooit ernstige zenuw klachten op ten gevolge van de vervorming. Wel is aannemelijk dat de kromming in de tijd zal toenemen en steeds stugger / stijver zal worden. Er is nog geen aanwijzing dat de Ziekte van Scheuermann leidt tot vervroegde of verhoogde kans op Artrose in de rug.

Comment Section

0 reacties op “Ziekte van Scheuermann Oorzaak