Page content

Symptomen Spit

Symptomen van spit zijn vaak direct herkenbaar en in algemene zin bij de meeste mensen hetzelfde. Er bij staat vanuit de vakbond van de fysiotherapie en de huisartsen genootschap een algemene definitie voor spit en lage rugpijn. Spit wordt dan ook wel omschreven als;

“Rugpijn in het gebied tussen de onderste ribben en bilplooien, waarbij geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar is”

Symptomen spit

Dat is een vrij algemene omschrijving die niet volledig afbakent wat de symptomen van spit zijn. Hoe weet je dat je spit hebt en geen andere soort rugpijn? Er zijn een aantal vaste kenmerken die zowel het beeld van spit als lage rugpijn goed omschrijven. Kenmerkende symptomen spit;

• Pijn laag onderin de rug
  • Eventueel uitstraling naar de billen en bovenbenen
  • De pijn kan continu of wisselend van aard zijn
  • De pijn is mechanisch van aard; het wordt beïnvloed door bewegen
  • Er zijn algemene ziekteverschijnselen zoals koorts of griep

De kans dat je bovenstaande symptomen bij jouw rugpijn ook voorkomen is groot, want uit onderzoek blijkt dat bij mensen met rugpijn er in 90-95% van de gevallen sprake is van spit of ook wel lage rugpijn.

Symptomen Spit

Internationale omschrijving symptomen spit

Vanuit de internationale literatuur wordt een nog specifiekere beschrijving van de symptomen van spit gegeven. Het blijkt dat een spit voornamelijk voorkomt bij een bepaalde groep mensen en zich anders uit dan andere soorten rugpijn zoals bijvoorbeeld een hernia of stenose. Symptomen spit worden internationaal als volgt beschreven;

• Komt voornamelijk voor bij mensen tussen het 20-50ste levensjaar
  • Bevindt zich in de onderrug en kan uitstralen naar de billen en/of bovenbenen
  • Is beïnvloedbaar met beweging en veranderd in de tijd
  • Kan continu aanwezig zijn of in episodes verlopen
  • Kan variëren in de mate van pijn
  • Kan veranderen door de invloed van lichamelijke activiteit
  • Ontstaat spontaan (60%) of geleidelijk (40%)

Symptomen spit niet duidelijk?

Het zijn dat je alsnog twijfelt of er niet is anders aan de hand is. Zeker bij acute spit bestaat de kans dat de mate van pijn en belemmeringen door de pijn je onzeker maken over de oorzaak van spit. Als dat zo is dan is het goed om te ontdekken wat spit is en wat het vooral niet is.

Dan kom je er namelijk achter bij het optreden van pijn laag in de rug er in 90-95% sprake is van spit of ook wel lage rugpijn. Je kan echter ook nog door middel van een eenvoudige screening beoordelen of dat er sprake is van een hernia, stenose of bijvoorbeeld infectie. Op het moment dat je weet wat je rugpijn inhoud kan je actie ondernemen om je spit te laten herstellen.

Wil je meer weten over Spit? Volg dan één van de onderstaande links!

Heb je alle informatie over Spit al gelezen?!

Dan vind je het wellicht wel handig om alle informatie gebundeld bij elkaar te ontvangen?! Vul je naam en email hieronder in en je ontvang de “Spit Gids” met alle informatie om er snel van af te komen.

Comment Section

0 reacties op “Symptomen Spit