Page content

Hoe Vaak Komt Spit Voor?

U bent zeker niet de enige die pijn onderin de rug ervaart of heeft ervaren. Spit (Lage Rugpijn) is de meest voorkomende klacht waarvoor mensen een Fysiotherapeut bezoeken. Ondanks dat veel mensen een fysiotherapeut bezoeken vanwege spit ontwikkelen meer dan 1 op de 10 (12%) chronische klachten.

Spit vormt voor de maatschappij een groot gezondheidsprobleem door de grote mate van voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat bijna iedereen (60-90%) in zijn leven wel eens of meerdere keren te maken krijgt met lage rugpijn. Jaarlijks krijgt 5% van de bevolking te maken met een nieuwe periode van lage rugpijn.

Spit is niet alleen een gezondheidsprobleem

Lage rugpijn vormt niet alleen een groot gezondheidsprobleem, maar het is ook een groot economisch probleem. Het neemt namelijk een groot gedeelte van de medische kosten voor zijn rekening. Het zijn dan vooral de indirecte kosten zoals het ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die de kosten zo hoog maken.

Dat terwijl het vaak niet nodig hoeft te zijn als de juiste stappen worden ondernomen. Zorg dat je weet wat je moet doen bij spit eventueel in aanvulling met gerichte oefeningen. 1 op de 10 ontwikkeld dus chronische lage rugpijn, wat niet alleen veel gevolgen kan hebben voor een werkgever maar ook zeker voor het eigen functioneren.

Een aantal cijfers van hoe vaak spit voorkomt op een rijtje:

• Bijna iedereen (60-90%) ervaart in zijn leven wel eens een periode van spit
  • Ongeveer 12% van de mensen met acute spit ontwikkeld chronische klachten
  • Het is de meest voorkomende klacht waarvoor mensen een Fysiotherapeut bezoeken
  • 35% van de mensen bezoeken de Fysiotherapeut voor een herhalende klacht

Veel mensen houden lang pijn onderin de rug!

Uit recentelijk onderzoek blijkt dat de verwachting voor herstel niet altijd even goed is. Het blijkt dat ongeveer 65% van de mensen na een jaar van ontstaan nog steeds pijn ervaren in de lage rug. Naast het feit dat 1 op 3 herhaaldelijk last heeft van lage rugpijn is de verwachting voor herstel niet altijd even goed.

Niet alleen voor de economie maar zeker voor jezelf is het voorkomen van (herhaaldelijke) lage rugpijn van belang. De manier waarop je handelt ten aanzien van de pijn is bepalend in het herstel en bepaalt ook hoe groot de kans is op het ontstaan terugkerende rugklachten.

Wil je meer weten over Spit? Volg dan één van de onderstaande links!

Heb je alle informatie over Spit al gelezen?!

Dan vind je het wellicht wel handig om alle informatie gebundeld bij elkaar te ontvangen?! Vul je naam en email hieronder in en je ontvang de “Spit Gids” met alle informatie om er snel van af te komen.

Comment Section

0 reacties op “Hoe Vaak Komt Spit Voor?