Wat is Ischias?

Wat is ischias? De letterlijke betekenis van ischias is zenuwpijn in het gebied van de grote beenzenuw (nervus ischiadicus), wat veroorzaakt wordt door een irritatie van de zenuw daar waar de zenuw het ruggenmerg ontspringt of in het verloop van de zenuw in de bil. Ischias is dus een irritatie van de grote beenzenuw, ook wel nervus ischiadicus genoemd, die zijn oorsprong heeft vanuit de wervelkolom.

De zenuw loopt vervolgens door met aftakkingen tot in de voet. Dat verklaart waarom ischias symptomen zich kunnen uiten vanaf je rug, bil tot in je voet.

Wat is Ischias?

De irritatie van de grote beenzenuw kan plaatsvinden op verschillende plekken in het verloop van de zenuw. Zo kunnen er dus ook verschillende oorzaken verantwoordelijk zijn voor de ischias klachten. Mogelijke oorzaken voor het optreden van zenuw irritatie op basis van de oorsprong zijn;

Het belangrijkste is om eerst te ontdekken wat de oorsprong van je ischias klachten zijn. De oorsprong kan zich dus bevinden vanuit je bil of kan komen vanuit je rug. Het maakt een wezenlijk verschil in de behandeling van ischias waar zich de oorsprong bevindt.

Oorzaak Ischias Klachten?

Over het algemeen wanneer we het hebben over ischias klachten spreken we ook wel van het Piriformis Syndroom. Dat betekent dat de irritatie van de grote beenzenuw zijn oorsprong heeft vanuit de bil en specifiek door de Piriformis spier!

De Piriformis spier is namelijk een tweedelig spier die een dwars verloop heeft vanaf de grote knobbel van je bovenbeen naar het bekken. Het middelste gedeelte van de spier bevindt zich in de bil waar de grote been zenuw tussen de twee delen van de spier heen loopt. Wanneer de Piriformis spier overbelast, gespannen of verkort is kan dat zorgen voor irritatie van de nervus ischiadicus.

Wat is jouw Ischias Pijn?

Wanneer de oorsprong van de zenuwpijn zich bevindt vanuit de wervelkolom kunnen er twee oorzaken verantwoordelijk zijn. Een hernia is daarbij de meeste voorkomende oorzaak van zenuwpijn en wordt ook wel omschreven als een radiculair syndroom. Dat betekent dat een uitpuiling van de tussenwervelschijf de uit de wervelkolom tredende zenuw wortel geïrriteerd wordt.

Het ontdekken van ischias klachten op basis van een hernia kan al gedaan worden aan de hand van kenmerkende hernia symptomen. Deze tekenen hebben een grote voorspellende waarde of dat de hernia verantwoordelijk is voor de zenuwpijn die uitstraalt in het been.

Heb jij Ischias Klachten?

Met de term ischias kunnen nog wel eens verschillende oorzaken worden bedoelt. De letterlijke betekenis van ischias als zenuwpijn is dan ook ruim omschreven. Wanneer echter wordt gesproken over ischias dan is de oorzaak van het Piriformis syndroom het meest passend.

Twijfel je echter dat er sprake is van zenuwpijn op basis van een hernia. Dan is het verstandig om te beoordelen of je zenuwpijn overeen komt met de kenmerkende symptomen en tekenen van een hernia.

Meer Ischias Informatie

G. H Van Meurs
Door

G. H Van Meurs

op 09 Sep 2019

Na een gecompliceerde Heup operatie met schroeven is er een complicatie opgetreden van de nerveus Ischiadicus, loop al 4 jaar met intense pijn ,heb het gevoel dat mijn voet er af zweert geen pijn stiller werkt, denk nu aan amputatie ,heup zit goed daar geen pijn meer.

Bastin Hofman
Door

Bastin Hofman

op 21 Jun 2020

Beste van Meurs, vervelend om te horen dat je zulke heftige klachten ervaart. Ik neem aan dat je hiervoor bij je arts voor bent geweest. Wanneer je voor zo'n lange periode in zo'n heftige mate pijnklachten ervaart van je ischiadicus zenuw, is het verstandig om eerst goed je pijnklachten in kaart te brengen. Heel veel succes ermee, heb je andere vragen dan hoor ik het graag. Mvg Bastin

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)