Page content

Ischias Behandeling

Ischias behandeling heeft vaak een positief resultaat en is zelf goed te behandelen. Over het algemeen is de prognose van ischias goed. Dat wil zeggen dat normaal gesproken je ischias klachten binnen 2-6 weken moeten kunnen herstellen.

Afhankelijk van de praktische oorzaak van ischias zijn er verschillende oefeningen en behandelingen op te stellen. Ten eerste is het belangrijkst dat je weet wat ischias is en dat je ontdekt wat de oorzaak van de zenuwpijn is zodat je een goed inzicht in de klacht hebt.

 

Ischias behandeling

In de behandeling van ischias kan je altijd een aantal aspecten gebruiken die ik hieronder beschrijf. Over het algemeen zijn alle voorgeschreven adviezen van toepassing aangezien vaak de daar ook het probleem ligt. De dingen die je zelf kan doen in je ischias behandeling zijn;

1.    Aanpassen van je belasting

Probeer je bilpijn en zenuwpijn niet te vaak te provoceren. Ischias klachten komen vaker voor bij lang zitten, lang staan op bij activiteiten die veel kracht kosten zoals traplopen na een heup operatie. Probeer je vervolgens vaker je houding af te wisselen of ondersteuning te zoeken om bepaalde activiteiten te verlichten.

Je moet zeker wel in beweging blijven ondanks je bilpijn. Daarnaast is het van belang om niet anders te gaan lopen of zitten vanwege de pijn in je bil en been. Kan je de belasting verlagen en zorgen voor beweging zonder compensatie dan spreek je het zelfherstellende vermogen van je lichaam aan!

 

2.  Verminderen spierspanning Piriformis

Wanneer er te veel spanning komt op een spier kan gevolg zijn dat zich spierknopen of ook wel triggerpoints gaan vormen in de spier. Bij ischias klachten zitten er vrijwel altijd triggerpoints in de bil en voornamelijk in de Piriformis spier. Om deze spierknopen op te heffen (release) kan je zelf massage technieken gebruiken.

Om je Piriformis spier zelf te masseren kan je onderstaande video als voorbeeld gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een kleine harde bal zoals bijvoorbeeld een hockeybal, maar je kan ook al een tennisbal gebruiken. Tip; vanaf minuut 1:15 is de uitleg over de zelf massage techniek van de Piriformis 😉

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=dl474z1bhnk[/youtube]

 

3.  Stretchen van je Piriformis spier

Wanneer je de spierknopen hebt opgeheven is het raadzaam om ze direct te laten volgen door het rekken van je dwarse bilspier. Als je niet in de gelegenheid was om een zelf massage techniek te gebruiken kan je alsnog de spanning in de spier verminderen door te stretchen.

Voor het stretchen kan je bovenstaande video gebruiken. Vanaf minuut 2:35 krijg je uitleg over 3 basis bilspier stretch oefeningen. Bepaald echter wel je eigen niveau want de dame op de video is erg flexibel.

 

4.  Versterken bilspieren en lage rug

Uit onderzoeken blijkt dat bij veel mensen de spierkracht van je bilspieren verminderd is op het moment dat je ischias hebt op basis van een Piriformis syndroom. Om te voorkomen dat de spanning in je bilspier en daarbij optredende zenuwpijn terugkomt op het moment dat je de spierknopen hebt opgeheven. Is het noodzakelijk om de kracht van je bilspieren te herstellen.

Het doen van bilspier oefeningen in combinatie met rugoefeningen is belangrijk om de ischias niet terug te laten komen. Aandachtspunt hierbij is echter wel dat je de oefeningen start op je eigen niveau zonder pijnprovocatie. Voorbeelden van oefeningen voor je Piriformis spier vindt je via onderstaande video en voor je rugspieren via deze link.

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Yx1yOuPjVis[/youtube]

 

Wil je meer weten over ischias? Volg dan één van de onderstaande links!

 

 

    Comment Section

    0 reacties op “Ischias Behandeling

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.