Page content

Wat is Lage Rugpijn?

Wat is lage rugpijn? Lage rugpijn is pijn in de rug waarvoor geen lichamelijke aandoening voor verantwoordelijk is. Dit wil zeggen dat ondanks de pijn laag in de rug er geen lichamelijke schade is die daarvoor zorgt. We hebben het dan over lage rugpijn, spit, lumbago of in medische termen ook wel over “aspecifieke” lage rugpijn.

Wanneer er namelijk wel een lichamelijke aandoening of schade verantwoordelijk is voor de pijn laag in de rug heeft de rugpijn een andere benaming. Er kan dan bijvoorbeeld sprake zijn van een hernia, stenose, breuk, etc. Bij het vermoeden op een “specifieke” rugpijn is het goed om dat eerst te screenen.

Wat is Lage Rugpijn

Wat is lage rugpijn precies?

Maar wat is je lage rugpijn dan precies? Ondanks dat er zich geen letsel aan de rug bevindt kan het je wel veel pijn en belemmeringen opleveren. Over het algemeen kan lage rugpijn ook wel worden gezien als een overbelasting blessure, want het schiet je namelijk niet zomaar in je rug.

Wanneer het plotseling in je rug is geschoten is dat waarschijnlijk ook bij een activiteit die je ervoor wellicht al honderden keren hebt uitgevoerd. Het zou dan raar zijn om te denken dat je bijvoorbeeld niet meer zou kunnen bukken omdat dit “gevaarlijk” zou zijn. Door een combinatie van verschillende factoren op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied kan het lichaam overprikkelt worden en de kans vergroten op lage rugpijn.

Hoe weet je of je lage rugpijn hebt?

Op basis van de kenmerken en symptomen van lage rugpijn kan je al een bevestiging krijgen of er sprake is van gewone lage rugpijn. Twijfel je echter of er niet iets “ergs” aan de hand is dan kan je aan de hand van een eenvoudige screening andere oorzaken van je rugpijn uitsluiten. Andere mogelijke oorzaken, waarop de kans klein is, die verantwoordelijk kunnen zijn voor lage rugpijn zijn specifieke aandoeningen.

Specifieke aandoeningen zoals een hernia of stenose, maar ook rugpijn op basis van een infectie of tumor. Zeker bij acute lage rugpijn wordt hier nog wel eens aangetwijfeld vanwege de mate van pijn die ervaren kan worden. Uit veelvuldig onderzoek blijkt echter dat er bij 90-95% van de mensen sprake is van lage rugpijn zonder aandoening.

Wil je meer weten over Lage Rugpijn? Volg dan één van de onderstaande links!

Heb je alle informatie over Lage rugpijn al gelezen?!

Dan vind je het wellicht wel handig om alle informatie gebundeld bij elkaar te ontvangen?! Vul je naam en email hieronder in en je ontvang de “Lage Rugpijn” met alle informatie om er snel van af te komen.

Comment Section

0 reacties op “Wat is Lage Rugpijn?