Page content

Oorzaak Lage Rugpijn

Oorzaak lage rugpijn kan komen vanuit één of meerdere factoren. Wel is het een gegeven dat in de meeste gevallen van lage rugpijn de oorzaak zich bevindt vanuit een overbelasting van de rug.

In slecht een beperkt aantal gevallen is de activiteit waarbij de lage rugpijn is opgekomen, of het plotseling of langzaam, niet direct de oorzaak van je lage rugpijn. Een uitzondering kan gemaakt worden wanneer je bijvoorbeeld op je rug bent gevallen of er iets tegen aan hebt gekregen.

Oorzaak lage rugpijn

Maar waar komt de oorzaak van lage rugpijn dan vandaan. Lage rugpijn wordt ook wel gezien als een overbelasting blessure door een opbouw van verschillende factoren zoals onder andere je;

• Lichamelijke gesteldheid
  • Beweeggedrag
  • Werk en dagelijkse werkzaamheden
  • Mate van stress
  • En andere lichamelijke aandoeningen

Bij iedereen kan een verschillend samenspel zorgen voor het de oorzaak van lage rugpijn. Maar het is een feit dat één of meerdere onderdelen van de hierboven factoren een rol spelen in de oorzaak van lage rugpijn.

Oorzaak lage rugpijn vanuit lichamelijk gesteldheid

Het zal ongetwijfeld logisch klinken dat wanneer je een goede lichamelijke gesteldheid of wel getraindheid hebt dat je minder kwetsbaarder bent voor blessures waaronder lage rugpijn. Je lichamelijke getraindheid houdt niet alleen in dat je een goede conditie hebt.

Het voldoende bewegen, een goede spierkracht van onder andere je buik en rugspieren, een gezond gewicht en lifestyle dragen allemaal bij aan je lichamelijke gesteldheid. We hoeven namelijk niet allemaal topsporter te zijn om rugpijn vrij door het leven te gaan.

Oorzaak lage rugpijn vanuit je beweeggedrag

De hele week zitten op kantoor om vervolgens in de auto te gaan zitten om naar huis te rijden, zittend te gaan eten en als slot van de dag op bank nog even tv kijken. Je kan je wellicht voorstellen dat de hele dag zitten niet het juiste beweeggedrag is voor een “gezonde” rug.

Maar je beweeggedrag heeft niet alleen te maken met het simpelweg in beweging blijven. De manier waarop je beweegt tijdens je dagelijkse handelingen vormt een belangrijk onderdeel. Denk hierbij bijvoorbeeld het op een goede manier tillen, maar ook ineens twee weken zware klussen doen die je normaal nooit doen horen bij je beweeggedrag.

Oorzaak lage rugpijn vanuit dagelijks werk

Het ene werk is nou eenmaal beter voor je lage rug dan het andere. Veel herhalende bewegingen in gebogen houding van de rug of de hele dag zitten zijn een paar voorbeelden van activiteiten die een oorzaak van je lage rugpijn kunnen zijn.

Een postbode heeft een hele andere belasting op zijn lage rug dan bijvoorbeeld een bouwvakker of iemand met een kantoorbaan. Het hoeft per definitie niet gelijk slecht te zijn voor je rug, maar binnen een bepaald beroep kunnen meerdere handelingen uitgevoerd worden die wel een oorzaak zijn voor lage rugpijn.

Oorzaak lage rugpijn en mate van stress

Stress is natuurlijk niet alleen een oorzaak van lage rugpijn, maar kan het van heel veel verschillende klachten zijn. Het is echter een gegeven dat het lichaam door stress in een verhoogde mate van activiteit komen zonder dat het nodig is.

Bij mensen die een hoge mate van stress ervaren blijkt onder andere de rusthartslag, ademfrequentie en hart coherentie negatief beïnvloed te kunnen worden. Het begrip stress is echter wel relatief, want stress werk namelijk niet altijd negatief. Het is de manier waarop je het interpreteert en meer omgaat wat voor impact stress heeft op je lichaam.

Oorzaak lage rugpijn door lichamelijk aandoeningen

Op het moment dat je al klachten hebt aan je lichaam door lichamelijke aandoeningen maakt dat de kans op het ontstaan van lage rugpijn groter. Je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld het hebben van COPD, Diabetes, maar ook wanneer je bijvoorbeeld bent geopereerd aan je heup of knie.

Het vervelende is dat je wellicht niet direct iets kan doen aan deze lichamelijk aandoeningen. Er zijn echter wel een hoop factoren die je kan beïnvloeden in de behandeling en omgang van lage rugpijn om te komen tot een pijnvrije rug.

Wil je meer weten over Lage Rugpijn? Volg dan één van de onderstaande links!

Heb je alle informatie over Lage rugpijn al gelezen?!

Dan vind je het wellicht wel handig om alle informatie gebundeld bij elkaar te ontvangen?! Vul je naam en email hieronder in en je ontvang de “Lage Rugpijn” met alle informatie om er snel van af te komen.

Comment Section

0 reacties op “Oorzaak Lage Rugpijn