Page content

Lage Rugpijn Oefeningen

Lage rugpijn oefeningen vormen een belangrijk onderdeel in de behandeling van lage rugpijn. Lage rugpijn oefeningen kunnen niet alleen zorgen voor een sterkere “Core”, maar je ook helpen bij het vertouwen krijgen in het bewegen van je lage rug.

Voor aanvang van de lage rugpijn oefeningen is het goed om te realiseren wat je al kan doen in je lage rugpijn behandeling zonder oefeningen. Het voorkomen van langdurig gebruik van pijnstillers, in beweging blijven ondanks de pijn en zo min mogelijk compenseren in het bewegen vormen altijd de basis.

Ten eerste, lage rugpijn oefeningen voor je beweeglijkheid

Om weer goed te kunnen bewegen zal je lage rug weer beweeglijk moeten worden. Door onder andere de stijfheid en spanning onderin de rug van je spieren en gewrichten af te halen. Dit kan je doen door gerichte oefeningen die zorgen voor het “mobiliseren” of beweeglijker maken van je lage rug.

Lage rugpijn oefeningen voor de beweeglijkheid van je lage rug zijn onbelast oefeningen. Dat houd in dat er geen druk op je rug en tussenwervelschijven komt te staan zodat je ze veilig en gecontroleerd uit kan voeren. Volg deze link voor de mobiliserende lage rug oefeningen of bekijk onderstaande video.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7XOZdlpUTZc[/youtube]

Ten tweede, Spit oefeningen voor je rugspieren

Wanneer je weer redelijk tot goed kan bewegen tijdens je dagelijkse handelingen en je de oefeningen voor je beweeglijkheid goed uit kan voeren. Dat hoeft niet te beteken dat je helemaal pijnvrij bent, maar wel al beter kan bewegen. Dan is het verstandig om te starten met het doen van lage rugpijn oefeningen die gericht zijn op je onderrug spieren.

Het is een feit dat na een periode van acute lage rugpijn je lage rug en diepe buikspieren geremd worden in hun functie. Dit is een automatische reflex die je niet tegen kan houden, maar wel kan beïnvloeden in je herstel door snel te starten met onder andere gericht rugoefeningen. Volg deze link voor de rugoefeningen of bekijk onderstaande video.

[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=PLTyOmQbLBAi4llvd2_0TYT6H6J1YLFYFY[/youtube]

Ten derde, Spit oefeningen voor je buikspieren

In de meeste gevallen is het verstandig om eerste de hierboven genoemde rugoefening te doen voordat je begint met lage rugpijn oefeningen voor je buikspieren. Dit heeft te maken met het gegeven dat de meeste mensen moeite hebben om rechtop te blijven staan door de spit. Waardoor het van belang is eerst de strekking van de rug en functie van je rugspieren te herstellen.

Bij het doen van rugoefeningen train je ook al in lichte mate je diepe buikspieren, maar door het doen van gerichte buikspier oefeningen breng je ook de functie van de buikspieren weer op orde. Want ook je buikspieren zullen via het automatische reflexmechanisme, wordt ook wel “reciproke inhibitie” genoemd, de neiging hebben om te verslappen.

[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=PLTyOmQbLBAi6IAoR6YqqDMt2Ba8ItDpP9[/youtube]

Wil je meer weten over Lage Rugpijn? Volg dan één van de onderstaande links!

Heb je alle informatie over Lage rugpijn al gelezen?!

Dan vind je het wellicht wel handig om alle informatie gebundeld bij elkaar te ontvangen?! Vul je naam en email hieronder in en je ontvang de “Lage Rugpijn” met alle informatie om er snel van af te komen.

Comment Section

0 reacties op “Lage Rugpijn Oefeningen