Page content

Hernia Klachten

Een rughernia is een beschrijving van een proces, namelijk de uitstulping van een tussenwervelschijf, waardoor het niet hoeft te betekenen dat het een hernia klachten geeft! Op basis van het patroon van de klacht en beschrijving van de hernia symptomen kan pas een duidelijk beeld worden gevormd of dat de ervaren lichamelijke klachten komen door een hernia.

Het beeld van de klacht en de omschrijving van de symptomen die bij een hernia kunnen optreden zijn de belangrijkste indicatoren voor het stellen van de diagnose “radiculair syndroom” op basis van een hernia nucleus pulposi. Het blijkt namelijk dat het beeld en geschiedenis van hernia klachten een grotere waarde hebben in het stellen van de diagnose dan het uitvoeren van lichamelijke testen en beeldvormend onderzoek zoals een MRI.

Hernia Klachten

Hernia klachten en beeldvormend onderzoek

Voordat er bij vermoedelijke hernia klachten beeldvormend onderzoek in de vorm van een MRI wordt aangevraagd of uitgevoerd is het belangrijk om te bedenken of er een indicatie voor is. Het voornaamste doel van beeldvormend onderzoek is namelijk om een “specifieke aandoening” in de rug te aan te tonen. Een MRI scan is hiervoor het best geschikte middel!

Wetende echter dat bij 90-95% van de gevallen van lage rugpijn er geen “specifieke aandoening” verantwoordelijk is voor de pijn klachten, maakt het de kans op een specifieke aandoening bij lage rugpijn klein. Dit houd in dat er geen toegevoegde waarde bestaat voor beeldvormend onderzoek wanneer er geen signalen of symptomen van een hernia aanwezig zijn.

MRI Hernia Klachten

Beeldvormend onderzoek bij hernia klachten niet zonder risico’s

Het maken van een MRI bij “gewone” rugpijn kan zelfs een aantal risico’s met zich meekrijgen omdat;

• Je rugpijn gelabeld kan worden op basis van bevindingen ondanks dat die geen toegevoegde waarde geven over de pijn laag in de rug.
  • Er sprake is van onnodige blootstelling aan schadelijke stralingen
  • Het mogelijk een aanleiding kan geven voor onnodige operaties
  • Het financieel extra kosten met zich mee kan brengen

Een MRI kan dus wel heel goed een hernia of een verminderde kwaliteit van een tussenwervelschijf in beeld brengen. Maar er is ook een slechte relatie tussen de bevindingen die gevonden kunnen worden en de manier waarop de bevindingen zich presenteren. Makkelijk gezegd; Uit onderzoek blijkt dat er een hoop mensen een uitpuilende tussenwervelschijf (hernia) hebben zonder dat ze last van hun rug of been hebben!

Hernia klachten

Heb je het vermoeden dat je rugpijn en/of pijn in je been hebt op basis van een hernia. Dan is het goed om te weten wat een hernia is en welke signalen en symptomen kenmerkend zijn voor een hernia. Wanneer de symptomen het vermoeden geven dat de hernia klachten geeft is het zinvol om te gaan denken aan beeldvormend onderzoek.

Bedenk je echter wel dat in algemene zin geteld kan worden dat het “natuurlijke” beloop van hernia klachten gunstig is. Het grote deel van de mensen kan dus herstellen van een hernia door middel van conservatieve middelen. Dat wil zeggen dat er in de meeste gevallen geen operatie nodig is om van een hernia klachten te kunnen herstellen.

Meer weten over een hernia? Volg de onderstaande links!

Comment Section

0 reacties op “Hernia Klachten