headershadow

Latest Blogposts

Kromme Rug? Wat Te Doen?

 

Kromme rug, ook wel “Thoracale Kyfose” genoemd, zorgt voor een versterkte buiging van de rug. Wat de natuurlijk vorm van de rug verstoord en bij de meeste mensen niet worden erkend als een mooie houding! Naast het geen mooie natuurlijke houding is, kan het ook zorgen voor lage rug en nekklachten.

Naast lichamelijke pijnklachten in de lage rug en nek komen ook pijnklachten in de middenrug veelvuldig voor. De middenrug wordt ook wel de “Thoracale” wervelkolom genoemd. En een veel voorkomende oorzaak voor pijn in de middenrug is een natuurlijk ontstane kromme rug of een gebogen houding.

 

Normale Vorm van de Middenrug

De gehele wervelkolom staat normaal gesproken van voor- of achter gezien in een rechte lijn. Waarbij de natuurlijke vorm van de wervelkolom  zorgt voor afwisselend een bolling en holling. . Dat wil zeggen dat er een S vorm zichtbaar is bij een normale “rechte” houding van de rug. Die is opgebouwd 4 natuurlijke krommingen, wat respectieve zijn van beneden naar boven;

  • Bolling vanuit het bekken en de billen
  • Holling vanuit de lage rug
  • Bolling van de middenrug
  • Holling in de nek

Wanneer u rechtop staat kunt u dit makkelijk beoordelen door tegen een muur te gaan staan. Dan zullen een deel van het hoofd, de middenrug en de billen de muur raken. Waarbij er ruimtes blijven bestaan in de nek en lage rug.

 

Functie van de Krommingen in de Rug

De vorm en het design van de wervelkolom bied een efficiënte drukverdeling van het lichaamsgewicht. En zorgt voor het in balans houden van de romp en het lichaam. Er is daardoor een minimale spier activiteit nodig om evenwicht te houden in een rechte houding.

De wervelkolom voldoet in zijn vorm aan twee belangrijke mechanische eisen; het moet buigzaam zijn, maar ook stijf! De wervels zijn als blokken op elkaar geplaatst waardoor het in alle vormen kan meebewegen. En door de banden, pezen en spieren worden de wervels stevig bij elkaar gehouden, waardoor de rug ook stijf blijft.

 

Een Kromme Rug

Een toename van de buigende vorm van de middenrug kan zorgen voor een kromme rug ook wel “Thorcale Kyfose” genoemd. Waarbij met name de bolling van de middenrug is versterkt. Dit kan zorgen voor veranderingen van druk en spanning op de wervelkolom en spieren ervan.

Het lijkt dan net alsof de rug continu in een buigende positie staat waarbij het hoofd ten opzichte van de romp naar voren staat. Het punt waar de bolling vaak het grootst in op de middelste borstwervel (Thoracaal 8).  Hier komt dan ook de grootste piek belasting te staan, maar zorgt ook voor veel compensatie in de nek en lage rug.

 

Gevolgen van een Kromme Rug

Naast het feit dat het de druk en spanning op de middenrug vergroot zorgt dit ervoor dat er meer moeite gedaan moet worden om een rechte houding vol te houden. Om toch de natuurlijk vorm van de rug te waarborgen kunnen de nek en lage rug gaan compenseren. De lage rug en nek zullen daardoor meer geneigd zijn naar een sterkere holling te buigen.

Daarnaast zorgt de toegenomen druk voor een grotere belasting op de spieren in de rug die zorgen voor een gestrekte rug. Samenvattend is dit een gevolg van;

  • Toegenomen gebogen houding
  • Grotere kracht-moment arm op de rug
  • Grotere belasting op de rug spieren
  • Grotere schuif en compressie krachten op de wervels
  • Compensatie van de lage rug en nek naar een sterkere holling

 

Vicieuze Cirkel van een Kromme Rug

Zo kan er bij een natuurlijk ontstane thoracale kyfose een vicieuze cirkel ontstaan. Door de toegenomen druk en spanning op de middenrug door de versterkte buiging. Zullen de spieren van de rug eerder vermoeid raken.

Wat uiteindelijk lijdt tot grotere spierzwakte door overbelasting. Waardoor het nog moeilijker wordt om een rechte rug te maken en vol te houden. Met als gevolg dat de kyfose of bolling alleen maar meer versterkt wordt.

 

Klachten aan de Lage Rug en Nek

Op korte termijn kan dit al snel klachten geven aan met name de lage rug en de nek. Doordat de holling daar wordt versterkt. Kunnen de wervels en spieren in de nek en lage rug snel overbelast worden als compensatie.

Op langere termijn zal dit ervoor zorgen dat de rug steeds stijver wordt. Uit onderzoeken blijkt dat daardoor de kwaliteit van de rug daardoor kan verminderen. Met onder andere als gevolg dat ook de sterkte van de botten sneller afneemt.

 

Wat je Kan Doen aan een Kromme Rug!

Algemeen aangenomen behandeling van een kromme rug is het corrigeren van een juiste houding en het uitvoeren van gerichte oefeningen. Bij lichamelijke klachten ten gevolge een kromme rug in de lage rug en/of nek. Kan een Fysiotherapeut of Manueel Therapeut voor verlichting op korte termijn zorgen.

Het belangrijkst bij een kromme rug is echter dus het corrigeren van een juiste houding. Het versterken van de rugspieren en oprekken van de strekking van de rug. Wilt u precies zien hoe u dit doet? Bekijk dan één van mijn onderstaande video’s en artikelen voor gerichte oefeningen.

Bron; A. Briggs, J. van Dieën, T. Wrigley, Thoracic Kyphosis Affects Spinal Loads and Trunk Muscle Force. Physical Therapy May 2007 vol. 87. no. 5. Page 595-607

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).


Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

5 reacties op “Kromme Rug? Wat Te Doen?


Comment author said

Door G. Albertoe op 13 juni 2016 om 21:46

Je zegt dat onder je geschrevene over kromm rug en wat voor oefeningen je kunt gebruiken een video staat waar je dat kunt zien. Maar helaas zie ik geen enkele video. Hoe gaat dit dan in werking want ik ben n.l. in geinteresseerd.

 

Comment author said

Door G. Albertoe op 13 juni 2016 om 21:47

Ik wil graag op de hoogte gesteld worden hiervan.

 

Comment author said

Door Ruud op 3 augustus 2016 om 19:03

Beste Bastin,
Ik ben een man van 58. Ik heb al jaren last van mijn bovenrug. Ik heb een kyfose, lordose en scoliose dus een moeilijke rug. Sinds 2010 heb ik steeds een stekende pijn links tussen het schouderblad e de wervelkolom. Huisarts zegt dat het een ontstoken botvlies is maar dat geloof ik al lang niet meer. Naar meerdere manueel therapeuten geweest maar geen resultaat voor de langere termijn. Nu onder behandeling bij een chiropractor. Gaat iets beter, maar nog steeds regelmatig pijn bij beweging. Eigenlijk alleen 's nachts pijnvrij. Ook veel krampen in de benen. Van de huisarts Pramipexol gekregen, een middel tegen restless legs en Parkinson. Hielp niet voldoende. Een kennis raadde mij aan magnesium te slikken. Dit werkt goed maar soms na een zware dag werken word ik wakker van ondragelijke krampen en neem wat extra magnesium in. Dan gaat het weer goed. Vorige week jouw site bekeken en begonnen met de rekoefeningen voor de bovenrug. O ja, er zijn nog foto's gemaakt en die wijzen uit dat er ook artrose zit bij een van de thoracale wervels. Ik weet niet meer precies welke, moet ik opzoeken. Terugkomend op de oefeningen kan ik je mededelen dat de kramp voor 80% is verminderd evenals de pijn in de bovenrug. Je begrijpt dat ik hier heel blij mee ben. Ik ga dan ook fanatiek door met de oefeningen. Is er een mogelijkheid dat de kyfose minder wordt door deze oefeningen? Ik vind het een vreselijk gezicht die kromme rug. Bedankt voor de oefeningen! Gr. Ruud

 

Comment author said

Door Bastin Hofman op 8 oktober 2016 om 11:21

Beste Ruud,

Bedankt voor je reactie en positieve feedback.

Erg goed om te horen dat bovenstaand bericht, tips en oefeningen je al veel pijnvermindering hebben opgeleverd.

Gelukkig zegt het niks als er een mate van artrose is vastgesteld. Afhankelijk van de gradatie van artose. Wanneer ze meerdere mensen van jouw leeftijd zouden fotograferen op een Rontgen bestaat de kans dat er meer mensen artrose hebben, maar dit hoeft niet altijd voor klachten te zorgen.

Grote kans dat je de bolling in de middenrug minder kan krijgen, maar wel goed om je te bedenken dat wanneer die er bijvoorbeeld al 30 jaar zit hij niet binnen enkele maanden weg is. Daarnaast wordt het lichaam naarmate je ouder wordt iets stugger. Maar wees gerust, door herhaaldelijke oefening zou je minimaal moeten kunnen behouden wat je nu hebt bereikt met nog de kans op meer!

Mvg Bastin

 

Plaats een reactie


*