Ischias Genezen In 5 Eenvoudige Stappen!

Ischias genezen kan je zelf en op verschillende manieren voor elkaar krijgen. Een samenstelling van het juiste advies, behandeling en oefeningen geeft een goede prognose om ischias te laten genezen!

Ischias genezen?! Maar wat is ischias?

De letterlijke betekenis van ischias of wel ischialgie is zenuwpijn in het gebied van de grote beenzenuw (nervus ischiadicus), wat veroorzaakt wordt door een irritatie van de zenuw daar waar de zenuw het ruggenmerg ontspringt of in het verloop van de zenuw in de bil.

De oorsprong van ischias kan zich bevinden vanuit de bil op basis van een Piriformis syndroom, of vanuit de rug op basis van een hernia.  Over het algemeen hebben we het bij ischias klachten ook wel over zenuwpijn op basis van verhoogde spanning van de Piriformis spier.

Ischias Genezen

Wat zijn de ischias symptomen?

Ischias symptomen door een verhoogde spanning van de Piriformis spier zijn namelijk ook anders dan klachten op basis van een hernia. Kenmerkende ischias symptomen bij een Piriformis syndroom zijn;

• Bil pijn wat kan uitstralen in heup, achterkant en zijkant van het bovenbeen en bovenste gedeelte van het onderbeen.
  • Pijn die in het algemeen toeneemt bij het zitten en door de knieën zakken (Squatten)
  • Ook kan moeite worden ervaren met andere functionele activiteiten of lopen

Piriformis syndroom?!

De Piriformis spier is een tweedelig spier die een dwars verloop heeft vanaf de grote knobbel van je bovenbeen naar het bekken. Het middelste gedeelte van de spier bevindt zich in de bil waar de grote been zenuw tussen de twee delen van de spier heen loopt.

Wanneer de Piriformis spier overbelast, gespannen of verkort is kan dat zorgen voor irritatie van de nervus ischiadicus. Wanneer die irritatie vervolgens zorgt voor klachten spreken we ook wel van een Piriformis syndroom.

Ischias Genezen

Ischias genezen vanuit de oorzaak!

Voor het goed te kunnen laten genezen van ischias klachten is het noodzakelijk dat je weet wat de oorzaak ervan is! De oorzaak van ischias kan liggen in verschillende factoren zoals;

• Een direct trauma op de Piriformis spier
  • Blessure na een operatie
  • Ten gevolge van lage rug of SI klachten
  • Specifieke overbelasting

Het bepaald namelijk of dat alle oefeningen noodzakelijk zijn om je ischias te laten genezen. Wil je wat uitgebreider weten over de mogelijke oorzaken van ischias volg dan deze link.

Ischias zelf behandeling

Nou je weet dat ischias vaak komt door een verhoogde spanning in de Piriformis spier kan je die zelf gaan opheffen. Bij verhoogde spanning in een spier ontstaan er bijna altijd spierknopen op ook wel triggerpoints genoemd. Die kan je zelf goed behandelen door zelf massage.

TIP; vanaf minuut 1:15 is de uitleg over de zelf massage techniek van de Piriformis 😉

Ischias genezen door oefeningen

Wanneer je de spierknopen of triggerpoints hebt kunnen heffen zou je al goed moeten kunnen merken dat je klachten verminderen. Om er echter ervoor te zorgen dat het effect blijvend is zal je aanvullende oefeningen moeten gaan doen.

De oefeningen bij ischias bestaan uit;

1. Stretchen van je Piriformis spier
  2. Trainer van je Piriformis spier en
  3. Beweeglijk maken/houden van je lage rug
  4. Versterken van je onderrug spieren

Ischias genezen? Volg onderstaande video’s

Probeer onderstaande oefeningen op het begin elke dag te herhalen. Normaal gesproken zou binnen 2-6 weken je ischias klachten moeten kunnen herstellen.

1. Stretchen van je Piriformis spier

TIP: Vanaf minuut 2:30 zie je 3 manieren om je Piriformis te stretchen

2. Trainer van je Piriformis spier

3. Beweeglijk maken/houden van je lage rug

4. Versterken van je onderrug spieren

YouTube voorvertoningsafbeelding

Heb jij wel eens ischias gehad? Wat waren de stappen die je hebt ondernomen met welk resultaat? Schrijf een reactie hieronder om je kennis te delen 😉

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

6 reacties op “Ischias Genezen In 5 Eenvoudige Stappen!

Door Judith Cobelens op 18 december 2016 om 19:00

Heb al 4 maanden erg veel last. Niet van mijn onderrug maar vanaf mijn bil naar mijn heup, naar mijn kuit. Heb iedere dag wel een "aanval" . Ben deze afschuwelijke pijn zo ontzettend zat.
Dokter, fysio geweest, oefeningen gedaan maar nog steeds geen resultaat, wat kan ik er nog meer aan doen? Kan niet op de bank zitten, alleen maar op houten stoel. Autorijden is ook heel vervelend. Please help.

Door Bastin Hofman op 19 december 2016 om 10:16

Beste Judith,

Vervelend dat je er zo veel last van hebt. Ik neem aan dat de dokter en/of fysio een diagnose hebben gesteld op basis van jouw verhaal en hun onderzoek?! Wanneer namelijk blijkt dat het Ischias klachten zijn op basis van het Piriformis Syndroom dat zouden bovenstaande tips je goed op weg kunnen helpen.

Daarnaast zou je heel goed je klacht kunnen laten behandelen door bijvoorbeeld het verminderen van Spierspanningspunten / Triggerpoints in je bil en het laten herstellen van de beweeglijkheid van je rug (indien aanwezig). Ook is het beoordelen van je Belasting versus Belastbaarheid of wel wat je doet op een dag en wat je kan hebben van belang. Doseren van je dagelijkse handelingen, waarbij je let op een goede lichaamshouding zouden voor een gunstige prognose moeten zorgen.

Hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Bij verdere vragen hoor ik het graag.

Mvg Bastin

Door Van der Auwera Fons op 21 december 2016 om 12:26

Probleem 4 tal weken na chiropraktikus bezoek en huis dokter , spierontspanners en pijnstillers gekregen . Intussen al 2 spuiten gekregen in rug tussen de wervels anestesist .
Na MRI diagnose dus ishias . Hopelijk wat beters hap want in rechts vanaf naar volledige zijkant vooral zijkant scheenbeen , wreef en regelmatig stekende pijn in dikke teen,.
Wat is uw oordeel over de huidige therapie en welke zijn de beste oefeningen voor mijn probleem.......pijn soms niet uit te houden, neem 's avonds pil valium om toch slaap te vatten .

Door Bastin Hofman op 8 januari 2017 om 11:30

Beste Fons,

Wat is precies de oorzaak van de Ischias klachten? Op basis van een Hernia?

Eerste behandeling van Ischias pijn ten gevolge van een Hernia is conservatief. Dat houdt in dat door aangepaste belasting over de dag met werk en thuis, in combinatie met medicatie en gerichte oefeningen de voorkeur heeft.

De beste oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de beweeglijkheid naar de strekking, activeren van de diepe buikspieren en versterken lage rug. Aandachtspunt is dat uw pijn hierdoor centraliseert! Dat wil zeggen teruggaat naar de Kern in de rug! Of wel dat u minder beenpijn ervaart maar eventueel wel meer rugpijn door de oefeningen. Dat is dus een goed teken.

Wanneer de klachten binnen 6-8 weken van gericht oefeningen / therapie niet verbeteren is het verstandig met een behandelde fysiotherapeut of arts te overleggen.

Mvg Bastin Hofman

Door Martin Muurling op 16 juli 2017 om 09:53

Beste Bastin,

In 2012 en 2013 ben ik geopereerd aan een gecompliceede hernia en recidief hernia. Herstel helaas nooit 100%. Veel aan kracht en stabiliteit ingeleverd, ook na langdurig herstelprogramma.
Afgelopen jarrn afwisselend kachten overgehouden.
Nu vanaf februari weer forse pijn in de rug, later wat meer verplaatst naar onderrug/heup/lies.
MRI gehad: geen hernia(ik heb daar twijfels bij), wel slijtage, slechte spierconditie etc.
Behandeling middels morfine en manuele therapie geen effect. Cesartherapie geeft lichte verbetering van bekkenmobiliteit. Consult andere arts: piriformis syndroom.
Oefeningen ed hebben geen baat, de pijn is toegenomen en op dit moment erg beperkend.
Mn slapen en lopen geeft veel klachten(scherp snijdende pijn in heup/lies)
Bilspier is wel wat gevoelig, maar niet pijnlijk.

Ik denk dat er een beknelling of beschadiging van een beenzenuw aan de orde is. Als dit langdurig is(dus geen verlichtend effect bij behandelingen), kan dat dan kwaad?
En kun je obv mijn verhaal nog tips/advies geven.

Vriendelijke groet,
Martin

Door Bastin Hofman op 30 juli 2017 om 13:30

Beste Martin,

Bedankt voor je verhaal en uitgebreide uitleg.

Je zou een aantal zaken kunnen laten onderzoeken om te bepalen waar
je pijnklachten in de heup en lies vandaan komen. Het kunnen "rest"
klachten zijn die vanuit je rug, specifiek de hoge onderrug, komen
door uitstralende pijn.

Maar het is ook goed om te bepalen of je heup niet de oorzaak is van
je liespijn. Dit kan je doen door het laten uitvoeren van bewegingsonderzoek
van de heup. Je kan wel liespijn hebben die voortkomt vanuit je hoge
onderrug en/of heupbuiger (m. Iliopsoas), maar ook gewoon door een
verminderde functie van de heup.

Daarnaast zou uitstralende beenpijn en bilpijn goed kunnen komen van
een gespannen bilspier, m. piriformes, en/of het piriformes syndroom. Hierbij
kan de oorzaak wel goed liggen vanuit een mindere belastbaarheid van de rug.

Mijn advies is dan ook goed met een behandelend therapeut, fysio-manueel,
te overleggen waar de bron van je klacht vandaan komt. Het is daarbij goed
om uit te vragen en in gedachte te houden dat je klachten kunnen komen vanuit
je lage rug, heup buiger, heupgewricht en/of het piriformes syndroom.

Hoop dat je hier mee geholpen bent.

Mvg Bastin Hofman