Ischias Genezen In 5 Eenvoudige Stappen!

Ischias genezen kan je zelf en op verschillende manieren voor elkaar krijgen. Een samenstelling van het juiste advies, behandeling en oefeningen geeft een goede prognose om ischias te laten genezen!

Ischias genezen?! Maar wat is ischias?

De letterlijke betekenis van ischias of wel ischialgie is zenuwpijn in het gebied van de grote beenzenuw (nervus ischiadicus), wat veroorzaakt wordt door een irritatie van de zenuw daar waar de zenuw het ruggenmerg ontspringt of in het verloop van de zenuw in de bil.

De oorsprong van ischias kan zich bevinden vanuit de bil op basis van een Piriformis syndroom, of vanuit de rug op basis van een hernia.  Over het algemeen hebben we het bij ischias klachten ook wel over zenuwpijn op basis van verhoogde spanning van de Piriformis spier.

Ischias Genezen

Wat zijn de ischias symptomen?

Ischias symptomen door een verhoogde spanning van de Piriformis spier zijn namelijk ook anders dan klachten op basis van een hernia. Kenmerkende ischias symptomen bij een Piriformis syndroom zijn;

• Bil pijn wat kan uitstralen in heup, achterkant en zijkant van het bovenbeen en bovenste gedeelte van het onderbeen.
  • Pijn die in het algemeen toeneemt bij het zitten en door de knieën zakken (Squatten)
  • Ook kan moeite worden ervaren met andere functionele activiteiten of lopen

Piriformis syndroom?!

De Piriformis spier is een tweedelig spier die een dwars verloop heeft vanaf de grote knobbel van je bovenbeen naar het bekken. Het middelste gedeelte van de spier bevindt zich in de bil waar de grote been zenuw tussen de twee delen van de spier heen loopt.

Wanneer de Piriformis spier overbelast, gespannen of verkort is kan dat zorgen voor irritatie van de nervus ischiadicus. Wanneer die irritatie vervolgens zorgt voor klachten spreken we ook wel van een Piriformis syndroom.

Ischias Genezen

Ischias genezen vanuit de oorzaak!

Voor het goed te kunnen laten genezen van ischias klachten is het noodzakelijk dat je weet wat de oorzaak ervan is! De oorzaak van ischias kan liggen in verschillende factoren zoals;

• Een direct trauma op de Piriformis spier
  • Blessure na een operatie
  • Ten gevolge van lage rug of SI klachten
  • Specifieke overbelasting

Het bepaald namelijk of dat alle oefeningen noodzakelijk zijn om je ischias te laten genezen. Wil je wat uitgebreider weten over de mogelijke oorzaken van ischias volg dan deze link.

Ischias zelf behandeling

Nou je weet dat ischias vaak komt door een verhoogde spanning in de Piriformis spier kan je die zelf gaan opheffen. Bij verhoogde spanning in een spier ontstaan er bijna altijd spierknopen op ook wel triggerpoints genoemd. Die kan je zelf goed behandelen door zelf massage.

TIP; vanaf minuut 1:15 is de uitleg over de zelf massage techniek van de Piriformis 😉

Ischias genezen door oefeningen

Wanneer je de spierknopen of triggerpoints hebt kunnen heffen zou je al goed moeten kunnen merken dat je klachten verminderen. Om er echter ervoor te zorgen dat het effect blijvend is zal je aanvullende oefeningen moeten gaan doen.

De oefeningen bij ischias bestaan uit;

1. Stretchen van je Piriformis spier
  2. Trainer van je Piriformis spier en
  3. Beweeglijk maken/houden van je lage rug
  4. Versterken van je onderrug spieren

Ischias genezen? Volg onderstaande video’s

Probeer onderstaande oefeningen op het begin elke dag te herhalen. Normaal gesproken zou binnen 2-6 weken je ischias klachten moeten kunnen herstellen.

1. Stretchen van je Piriformis spier

TIP: Vanaf minuut 2:30 zie je 3 manieren om je Piriformis te stretchen

2. Trainer van je Piriformis spier

3. Beweeglijk maken/houden van je lage rug

4. Versterken van je onderrug spieren

YouTube voorvertoningsafbeelding

Heb jij wel eens ischias gehad? Wat waren de stappen die je hebt ondernomen met welk resultaat? Schrijf een reactie hieronder om je kennis te delen 😉

Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!

4 reacties op “Ischias Genezen In 5 Eenvoudige Stappen!

Door Judith Cobelens op 18 december 2016 om 19:00

Heb al 4 maanden erg veel last. Niet van mijn onderrug maar vanaf mijn bil naar mijn heup, naar mijn kuit. Heb iedere dag wel een "aanval" . Ben deze afschuwelijke pijn zo ontzettend zat.
Dokter, fysio geweest, oefeningen gedaan maar nog steeds geen resultaat, wat kan ik er nog meer aan doen? Kan niet op de bank zitten, alleen maar op houten stoel. Autorijden is ook heel vervelend. Please help.

Door Bastin Hofman op 19 december 2016 om 10:16

Beste Judith,

Vervelend dat je er zo veel last van hebt. Ik neem aan dat de dokter en/of fysio een diagnose hebben gesteld op basis van jouw verhaal en hun onderzoek?! Wanneer namelijk blijkt dat het Ischias klachten zijn op basis van het Piriformis Syndroom dat zouden bovenstaande tips je goed op weg kunnen helpen.

Daarnaast zou je heel goed je klacht kunnen laten behandelen door bijvoorbeeld het verminderen van Spierspanningspunten / Triggerpoints in je bil en het laten herstellen van de beweeglijkheid van je rug (indien aanwezig). Ook is het beoordelen van je Belasting versus Belastbaarheid of wel wat je doet op een dag en wat je kan hebben van belang. Doseren van je dagelijkse handelingen, waarbij je let op een goede lichaamshouding zouden voor een gunstige prognose moeten zorgen.

Hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Bij verdere vragen hoor ik het graag.

Mvg Bastin

Door Van der Auwera Fons op 21 december 2016 om 12:26

Probleem 4 tal weken na chiropraktikus bezoek en huis dokter , spierontspanners en pijnstillers gekregen . Intussen al 2 spuiten gekregen in rug tussen de wervels anestesist .
Na MRI diagnose dus ishias . Hopelijk wat beters hap want in rechts vanaf naar volledige zijkant vooral zijkant scheenbeen , wreef en regelmatig stekende pijn in dikke teen,.
Wat is uw oordeel over de huidige therapie en welke zijn de beste oefeningen voor mijn probleem.......pijn soms niet uit te houden, neem 's avonds pil valium om toch slaap te vatten .

Door Bastin Hofman op 8 januari 2017 om 11:30

Beste Fons,

Wat is precies de oorzaak van de Ischias klachten? Op basis van een Hernia?

Eerste behandeling van Ischias pijn ten gevolge van een Hernia is conservatief. Dat houdt in dat door aangepaste belasting over de dag met werk en thuis, in combinatie met medicatie en gerichte oefeningen de voorkeur heeft.

De beste oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de beweeglijkheid naar de strekking, activeren van de diepe buikspieren en versterken lage rug. Aandachtspunt is dat uw pijn hierdoor centraliseert! Dat wil zeggen teruggaat naar de Kern in de rug! Of wel dat u minder beenpijn ervaart maar eventueel wel meer rugpijn door de oefeningen. Dat is dus een goed teken.

Wanneer de klachten binnen 6-8 weken van gericht oefeningen / therapie niet verbeteren is het verstandig met een behandelde fysiotherapeut of arts te overleggen.

Mvg Bastin Hofman