headershadow

Latest Blogposts

Hypermobiele Gewrichten?! Test Het Snel En Eenvoudig!

 

Hypermobiele gewrichten kunnen nog wel eens voor gewrichtsklachten en problemen zorgen. Weet jij of je hypermobiel bent?! Je kan aan de hand van 9 simpele testen je hypermobiliteit testen!

Wanneer we het hebben over de beweeglijkheid van een gewricht wordt er vaak gesproken over de termen “mobiliteit” en “(in)stabiliteit” . In dit artikel heb ik het vooral met je over de mobiliteit van je gewrichten.

 

Wat bepaalt hypermobiele gewrichten?

De mobiliteit is ook wel de beweeglijkheid van je gewrichten. We spreken dan ook wel over de “Range of Motion” waarin een gewricht kan bewegen. De beweeglijkheid of Range of Motion kan bij een gewricht verminderd (hypomobiel) of vermeerderd (hypermobiel) zijn.

Bij een hypermobiel gewricht zijn de bewegingen op het einde van een gewricht duidelijk vergroot ten opzichte van wat wordt gezien als normaal. Wanneer de vergrootte bewegingsuitslag gepaard gaat met de normale bewegingspatronen in het gewricht hoeft een hypermobiel gewricht echter niet per definitie instabiel te zijn.

 

Meten van hypermobiele gewrichten!

Aan de hand van de Beighton score kan de mate van hypermobiliteit worden gemeten. Wanneer iemand hypermobiel is in zijn of haar gewrichten kan er ook wel gesproken worden over het hypermobiliteit syndroom (HMS).

Om daadwerkelijk het hypermobiliteit syndroom (HMS) vast te stellen dien je minimaal te voldoen aan de Beigthon score. Scoor je hoog op de onderstaande Beighton score dan is het aan te bevelen om je hypermobiliteit verder te laten onderzoeken.

 

Hypermobiele gewrichten aan de hand van Beighton score

Bij de Beigton score kan je aan de hand van een 9 punten systeem beoordelen in wat voor mate er sprake is van hypermobiliteit. Een lage score van 1 betekent dat je een geringe mate van hypermobiliteit is en een hoge score van 9 betekent dat er een meer dan gemiddelde hypermobiliteit aanwezig is.

Normaal gesproken worden de onderstaande testen passief uitgevoerd. Dat wil zeggen dat het betreffende gewricht zonder gebruik van de spieren wordt bewogen. Over het algemeen zal een Fysiotherapeut of Arts hiervoor de bewegingen maken, maar aan de hand van onderstaande omschrijving kan je ook zelf een indruk krijgen.

 

 

Test 1 voor hypermobiele gewrichten

Leg je pols en hand ontspannen op de tafel. Of houdt je pols in de lucht maar in een neutrale positie. Probeer vervolgens met je andere hand je pink te buigen naar je handrug waarbij je pols in een neutrale positie blijft.

Doe dit zowel voor je rechter als linker pink. Wanneer je pink verder kan buigen dan een hoek van 90 graden scoor je een punt. Je kan dus zowel voor links als rechts een punt scoren.

 

 

Test 2 voor hypermobiele gewrichten

Kan je jouw duim tegen de voorkant van je onderarm buigen? Hierbij mag je jouw pols buigen. Probeer dit bij beide duimen.

Wanneer je jouw duim tegen de voorkant of binnenzijde van je arm kan bewegen scoor je een punt. Scoor weer zowel je linker als je rechter kant.

 

 

Test 3 voor hypermobiele gewrichten

Kan je jouw elleboog naar achteren doorbuigen? Strek je armen helemaal uit en kij naar de hoek van je elleboog. Bij de meeste mensen zal je arm recht zijn, maar het kan zijn dat je elleboog door kan buigen naar achter.

Als je elleboog voor meer dan 10 graden naar achteren kan buigen scoor je een punt. Scoor weer zowel je linker als rechter arm.

 

 

Test 4 voor hypermobiele gewrichten

Kan je jouw knieën naar achteren doorbuigen? Strek je beide benen helemaal waarbij ze in het slot komen te staan. Kijk vervolgens naar de hoek van je knieën. Bij de meeste mensen zijn de knieën recht, maar het kan zijn dat je knieën verder door naar achter kunnen buigen.

Als jouw knieën voor meer dan 10 graden naar achteren kunnen buigen scoor je een punt. Scoor weer zowel je linker als je rechter been.

 

 

Test 5 voor hypermobiele gewrichten

Kan je met jouw handen plat op de grond neer leggen met gestrekte knieën? Ga staan waarbij je de knieën helemaal recht houd. Buig vervolgens voorover en beoordeel of jouw handen helemaal plat op de grond kunnen liggen.

Kan je jouw handen plat op de grond neerleggen dan scoor je een punt!

 

Conclusie hypermobiele gewrichten

De testen volgens Beighton geven je een indicatie hoe mobiel je bent. Scoor je hoog op bovenstaande punten en testen is het verstandig om je mobiliteit verder te laten onderzoeken. Dit kan je doen in overleg met je huisarts.

Het is goed om te bedenken dat een mobiel gewricht niet per definitie een instabiel gewricht is. Het houdt ook wel in dat je dus niet altijd klachten hoeft te hebben wanneer je hyper mobiel bent. Er zijn genoeg andere factoren die je kan beïnvloeden om je beweeglijkheid controleerbaar te maken of houden.

Denk hierbij aan het doen van gerichte oefeningen zoals bijvoorbeeld krachttraining, stabiliteitsoefeningen maar ook het corrigeren van je houding en beweeggedrag. Hoe heb jij gescoord op de bovenstaande testen? En hoe ervaar je eventuele verhoogde beweeglijkheid in je dagelijks leven? Laat even een reactie achter in onderstaand formulier  🙂

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

7 reacties op “Hypermobiele Gewrichten?! Test Het Snel En Eenvoudig!


Comment author said

Door Eileen op 23 augustus 2016 om 22:49

Ik kom op een 7 uit. In het dagelijks leven heb ik vaak last van mijn onderrug en heb zooltjes die ik al een tijd niet meer gebruik, omdat ik geen pijn meer heb in mijn voeten. Mijn schouders doen de laatste tijd wel pijn en heb nu steeds vaker door dat het aan de hypermobieliteit ligt.

 

Comment author said

Door Bastin Hofman op 8 oktober 2016 om 11:07

Beste Eileen,

Dat is een redelijk hoge score, wat de kans op hypermobiliteit groot maakt. Gelukkig nog niet direct reden om alarm te slaan maar wel goed om rekening mee te houden in je dagelijks leven. Bij hypermobiele gewrichten is het raadzaam in ieder geval je spieren goed stabiel en sterk te houden, en je belasting aan te passen aan wat nu je belastbaarheid is.

Mvg Bastin

 

Comment author said

Door Diana kinnaer op 21 oktober 2016 om 22:14

Na drie hernia's. Twee aan mijn nek,een in mijn rug.platvoeten en scoliose. Om klappen van pols en enkel gewrichten, altijd gewricht pijn......kwam de podoloog,vorig jaar met hyper mobiliteit. En dat na 30 jaar dokteren. Drie operaties. Ben nu pas gaan sporten,onder begeleiding,om mijn spieren te versterken. Nu pas weet ik wat er aan de hand is. Lenig noemen ze me. Triest dat er nooit niemand gedacht heeft....hyper mobiel

 

Comment author said

Door elviera ooms op 20 november 2016 om 12:37

ik ben elviera ooms en mijn leeftijd is 68 jaar.
ik scoor 5 punten (pink, elleboog en voorover buigen)
ik heb geen last van steeds terugkomende pijn, maar ben wel alert.
ik sport 3 x in de week - total body, steppen, bootcamp en yoga-pilates)
s'zomers fiets ik lange tochten (niet elektrisch)

ik wil graag weten of het verstandig is om yoga te blijven doen.
dan rek je toch het bindweefsel op en is dat goed??
hartelijke groet,
elviera

 

Comment author said

Door Bastin Hofman op 17 december 2016 om 12:16

Beste Elviera,

Bedankt voor je reactie.

Het belangrijkst wat ik uit je verhaal opmaak is dat je geen klachten hebt bij het sporten! Dat is het belangrijkst om rekening mee te houden. Of wel goed aanvoelen hoe je lichaam reageert op de voor jouw geleverde inspanning.

Daarnaast is het geen enkel probleem als je jouw spieren en bindweefsel oprekt. Het is echter wel van belang dat je dit gecontroleerd doet. De controle die je hierbij dient te houden is over je houding en spieren die zorgen voor de stabiliteit. Wanneer je bijvoorbeeld in buiklig je rug en/of bovenbeen oprekt is het van belang dat je actief je buikspieren aanspant (navel intrekt) om je rug te controleren.

Dit soort accenten kunnen bij elke oefeningen weer net even anders zijn. Hier zal je Pilates / Yoga instructeur je hopelijk goed op wijzen.

Mvg Bastin

 

Comment author said

Door Charissa op 23 december 2016 om 13:09

Ik ben 14 jaar en score een 7 bij mij is hypermobieleiteit geconstateerd maar ik heb de laatste teit heel erg la s t van mijn heup en enkel en als er nog meer bij kan mijn knieën
Want ik ga steeds met een activiteit door mijn enkel ook al heb ik een brees, mijn knieën verdraai Ik steeds en in mijn heup knapt af en toe eens met pijn kan dat aan hypermobiele gewrichten liggen

 

Comment author said

Door Bastin Hofman op 8 januari 2017 om 11:23

Beste Charissa,

Wanneer je hoog scoort op bovenstaande test is het aannemelijker dat je gewrichten mobieler zijn dan gemiddeld. Niet iedereen heeft hierdoor lichamelijk klachten zoals jij ze omschrijft.

Het kan echter wel een rol spelen. Het zou verstandig zijn wanneer je gewrichten mobiel zijn. Ervoor te zorgen dat je spieren sterk en stabiel genoeg zijn om je lichaam in balans te houden.

Hoe je hier lang last van? Dan is het zinvol eens bij een Fysiotherapeut langs te gaan om een gericht behandelplan op te laten stellen.

Hoop dat je hier wat mee kan? Bij verdere vragen hoor ik het graag.

Mvg Bastin

 

Plaats een reactie


*