headershadow

Latest Blogposts

Hoeveel Water Drinken en Wanneer?

 

Een tekort aan water kan zorgen voor uitdroging van het lichaam met veel symptomen, signalen en uiteindelijk verschillende aandoeningen tot gevolg. Er is echter maar één passende oplossing ter behandeling van uitdroging en dat is gewoon water drinken! Hoeveel water drinken is voldoende?!

Minimale aanbevolen hoeveelheid water drinken

De minimale aanbevolen hoeveelheid water per dag is 2 liter en wat zout om de normale verliezen door urine, ademhaling en transpiratie op te vangen. Neem je een kleinere hoeveelheid in dan 2 liter vormt dat automatisch een belasting op onder andere je nieren.

Dit komt omdat de nieren harder moeten werken om je urine te concentreren en het zoveel mogelijk chemisch giftig afval in zo weinig mogelijk water moeten uitscheiden. Water zorgt in die zin voor het reinigen van je bloed wat bijvoorbeeld bij mensen met nier falen niet meer lukt en gebruik moeten maken van een nierdialyse.

Eigenlijk 4 liter water drinken per dag

Het is eigenlijk geen 2 liter maar 4 liter water wat een gemiddeld gebouwd lichaam per dag nodig heeft. Minimaal twee liter uit puur water en 2 liter uit de stofwisseling en uit het voedsel verschaft. Deze 4 liter heeft het lichaam nodig om ongeveer 2 liter urine te produceren, wat voorkomt dat je nieren te hard moeten werken.

Dat verklaart ook waarom de lichte gekleurde urine beter is voor je nieren, omdat de concentratie afgescheiden stoffen laag is wat een teken is dat het percentage vocht juist hoog is. Daarnaast verdampt er via je ademhaling meer dan een halve liter per dag en de rest van het water is nodig voor transpiratie en een goede verzadiging van de huid, die constant water verliest aan de lucht eromheen.

Betere ontlasting door het water drinken

Omdat water de ontlasting vochtig houdt zorgt het voor het vergemakkelijken van de stoelgang. In warme landen is het voor dit doeleinde dan ook belangrijk om meer water te drinken. Vanwege het feit dat er meer vocht verloren gaat via de transpiratie.

PRAKTISCH: Hoeveel water drinken en wanneer!

  • Iedere keer wanneer je dorst hebt!
  • 2 Glazen water bij het opstaan in de ochtend
  • 1 á 2 Glazen een half uur voor een maaltijd
  • Kan ook water tijden de maaltijd gedronken worden, want water geen invloed op de maaltijd maar uitdroging wel
  • 2 á 3 glazen 2 á 2,5 uur na het eten voor het voorkomen van een vals honger gevoel
  • Tussendoor met regelmatige tussen pauzes
  • Voor elke lichamelijke inspanning

Water drinken kan de complicaties van uitdrogen corrigeren

Hiervoor is een verandering van je levenswijze cruciaal om symptomen, signalen en eventuele ziekten door uitdroging te corrigeren. Dr. Batmanghelidj spreekt ook wel over de Water-Remedie en de basis daarvoor komt uit;

  • Het voldoende opnemen van water en zout
  • Regelmatige lichaamsbeweging
  • Een uitgebalanceerd dieet, rijk aan mineralen, dat bestaat uit veel groente, fruit en vetten voor het maken en isoleren van lichamelijk weefsel.
  • Het uitsluiten van alcohol en cafeïne
  • Het uitsluiten van kunstmatige zoetstoffen
  • Meditatie om stressvolle gedachten te verwijderen

Je bloed is een stroom van rood water

Normaal gesproken bestaat je bloed bij een verzadigd lichaam voor maar liefst 94% uit water. Door het gekleurde hemoglobine die zich in de rode bloedcellen kleurt je bloed rood. Het stromen van het water door je cellen zorgt voor het opwekken van energie.

Water is dan ook de beste energie leverancier en kan daarom als het meest geschikte en opwekkende drankje beschouwd worden! Daarnaast is het goede van water als energiebron dat er bij een teveel aan water het weer uitgescheiden wordt. Het levert dus de energie die je nodig hebt en verlaat het lichaam met giftige afvalstoffen en slaat zichzelf niet op!

Tekort aan water en overgewicht

Wanneer je te weinig water drinkt en er sprake van uitdroging is worden je cellen van hun aanwezige energie berooft. De opwekking van energie is dan meer afhankelijk van het voedsel in de plaats van de energie uit het water. Wat tot gevolg heeft dat het lichaam gedwongen wordt om het vet op te slaan en je eiwit en zetmeelreserves te gebruiken.

Omdat deze stoffen veel makkelijker zijn af te breken voor de benodigde energie dan de opgeslagen vetten. Wat er vervolgens voor zorgt dat er bij mensen met overgewicht geen vetten worden verbrandt. Het lichaam is dan eigenlijk ook wel in een voordurende crisismanagement van uitdroging verwikkeld.

Bron: Overgewicht, Kanker, Depressie. Hun gemeenschappelijke oorzaak & natuurlijke genezing door water. “Je bent niet ziek, je hebt dorst!”. Dr. F. Batmanghelidj. 2004 Belfra Publishers for Success BV.

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “Hoeveel Water Drinken en Wanneer?

Plaats een reactie


*