headershadow

Latest Blogposts

Goede Zithouding Tijdens Het Werk? 7 Essentiële Tips!

 

Heb je een kantoorbaan of veel zittend werk? Dan heb je vast wel eens nagedacht over je zithouding tijdens het werk?! Ik heb 5 essentiële tips voor een goede zithouding tijdens het werk!

Wanneer je langdurig op een dag zit tijdens het werk, thuis of onderweg is een goede zithouding een essentieel onderdeel om lage rugklachten te voorkomen. Er zijn een aantal tips die je altijd toe kan passen om je zithouding te controleren en goed te houden!

 

Storende factoren voor een goede zithouding

Het zal niet als een verrassing klinken als blijkt dat het computer en laptop gebruik de laatste jaren sterk is toegenomen. Het langer gebruik maken van een computer, laptop of tablet heeft automatisch tot gevolg dat de tijd die je zittend doorbrengt toeneemt.

Als je dan al langer zit is het nog belangrijker dat je goed zit! Ongeacht waar, de stoel of zitplek en hoelang! Vaak is de werk of zitplek al aanleiding tot ergernis die past bij de hedendaagse manier van werken.

 

Als je kijkt naar de trends van de afgelopen jaren bij kantoorbanen en functies valt onder ander op dat;

  • De vaste computer wordt steeds vaker vervangen voor een laptop
  • Het algehele computer gebruik wordt steeds meer
  • Toename van de thuiswerk uren
  • En er komen steeds meer flexibele werkplekken

 

7 Essentiële tips voor een goede zithouding

 

Goede zithouding tip #1

Stel alles goed in!

Een goed begin is het halve werk! Voordat je begint met werken is het van belang dat je alles eerst goed instelt. Zowel je stoel, het bureau en je laptop/PC zijn hierbij van belang.

Voor het instellen van een goede zithouding kan je de onderstaande punten aanhouden;

  • Zet je voeten onder je knieën
  • Met je knieën in een hoek van 90 graden
  • Je heupen minimaal in een hoek van 90 graden
  • Het bekken en je lage rug ondersteund tegen je leuning
  • Net als je middenrug!
  • Houd je hoofd minimaal boven het punt van je heupen

 

Goede zithouding tip #2

Ga comfortabel zitten

Wanneer je alles ter voorbereiding goed hebt ingesteld is het zaak dat je wel comfortabel gaat zitten. Comfortabel houdt in die zin in dat voornamelijk je rug wel ontspannen dient te zijn ondanks dat je licht actief zit.

Een absolute voorwaarde is dat je goed tegen je leuning aan gaat zitten. De leuning van je stoel bied namelijk een goede ondersteuning voor je gehele rug. Vervolgens kan je wanneer je actief tegen je leuning aan bent gaan zitten je rugspieren ontspannen .

Als je goed tegen de leuning aan zit zou je rug niet meer ver kunnen inzakken. Zo blijft je rug recht terwijl je spieren voor een groot deel ontspannen zijn.

 

Goede zithouding tip #3

Verwijder verstorende voorwerpen

Zorg daarnaast dat je niet zit op je portemonnee, telefoon of een ander voorwerp wat je rug uit balans kan brengen. Haal dus verstorende voorwerpen uit je zak die een goede zithouding kunnen verstoren.

 

Goede zithouding tip #4

Stel je beeldscherm en zithoogte goed in!

Dit punt heb ik eigenlijk al genoemd, maar is erg belangrijk in een goede zithouding. De grootste factoor bij een slecht zithouding is het onderuit gezakt gaan zitten. Hetgeen daarvoor het meest uitnodigt is de hoogte of instelling van je beeldscherm.

Zorg dat je beeldscherm op ooghoogte staat! Bij het werken met een laptop of tablet kan je gebruik maken van een verhoging, standaard of iets wat voor de juiste beeldscherm hoogte kan zorgen.

Goede Zithouding Tip

 

 

Goede zithouding tip #5

Maak (wanneer mogelijk) gebruik van een lenden ondersteuning

Om de oorspronkelijke S-vorm van uw rug te ondersteunen. Kan het gebruiken van een stoel met een bolling onderin, of met behulp van een hulpmiddel (lendenrol, handdoek), een goede ondersteuning geven.

Het instellen van een lenden ondersteuning is echter wel persoonlijk. Aangezien iedereen verschilt in lengte en beweeglijk van de rug. De stelregel is dat de holling van de lage rug nog comfortabel aanvoelt en de maar wel duidelijk wordt geaccentueerd.

Goede bureaustoelen zullen automatisch al een lichte holling op de plek van de lage rug hebben. Daarnaast zal een kwalitatief goede stoel ook instelbaar zijn om de leuning iets naar achter te laten zakken tot een hoek van 95-110 graden.

 

Goede zithouding tip #6

Wissel je houding af

Ongeacht hoe je bovenstaande tips gebruikt, het afwisselen van je houding tijdens het zitten is altijd belangrijk. Het regelmatig wisselen van je houding of eigenlijk het in beweging blijven tussen het werk door is niet alleen voor je rug belangrijk.

Zitten wordt niet voor niks gezien als het nieuwe roken vanwege de slechte gezondheidseffecten. Aangezien het lichaam duidelijk gemaakt is om te bewegen en zich aanpast aan hetgeen jij ervan vraagt. Is het veelvuldig tussendoor blijven bewegen van je rug en hele lichaam essentieel.

 

20-minutes-278x300

 

20 minuten achtereen zitten theoretisch (fysiologisch) gezien als MAX. Haal tussen een glas water, praat staand over de telefoon of doe iets anders in beweging.

Wist je dat het regelmatig nemen van een pauze tevens je werk productiviteit verbeterd?!

 

Goede zithouding tip #7

Strek je rug tussendoor

Ook hierover heb ik al gesproken. Maar als je gaat bewegen is het STREKKEN van je rug het allerbelangrijkst. Een zithouding nodigt nou eenmaal uit om je rug in te laten zakken. Met tot gevolg een kromme rug of houding.

Om een kromme rug en/of rugklachten te voorkomen is het raadzaam om je rug goed te blijven strekken. Je kan hiervoor al simpel als een directeur of directrice over je stoel heen hangen en lekker uitrekken.

Er zijn ook tal van rugoefeningen die je kan doen om het strekken van je rug te verbeteren. Een paar voorbeelden die je simpel en overal kan uitvoeren vindt je in de video hieronder.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

 

Waren deze tips voor een goede zithouding waardevol?

Dit waren een aantal simpele tips om een betere zithouding aan te nemen tijdens het werk of gewoon voor thuis.

Vond je deze tips waardevol?! Dan zou ik het erg waarderen als je mijn bericht een Like geeft of deelt met één van je collega’s of vrienden 😉

 

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek “De Lage Rugpijn Herstel Methode”. In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).


Meer over

Zet Je Eerste Stap Naar Een Pijnvrije Rug!
Vul je naam en email is en ontvang direct de gratis screening!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

3 reacties op “Goede Zithouding Tijdens Het Werk? 7 Essentiële Tips!


Comment author said

Door Rudy op 21 september 2016 om 10:22

Mooie tips. De fysio heeft me veel geholpen met mijn lage rugklachten. Mij heeft met name een tip van de fysio veel geholpen om erop te letten om mijn wenkbrauwen op het niveau van de bovenrand van de monitor te houden. Ook een investering in een goede stoel is het geld meer dan waard.

 

Comment author said

Door Bastin Hofman op 8 oktober 2016 om 11:04

Hey Rudy,

Bedankt voor je feedback!

Fijn om te horen dat verschillende tips je al goed geholpen. Het instellen van een goede werkomgeving is uiterst belangrijk om de belasting van je lage rug af te halen. Hierbij kan voor een iedere verschillende geheugensteuntjes of tips helpen. Ben het zeker met je eens dat een goede stoel je een hoop ellende kan voorkomen!

Mvg Bastin

 

Plaats een reactie


*