Behandeling Hernia Zonder Een Operatie!

Behandeling hernia kan met goed resultaat en in korte tijd succesvol zijn zonder je rug te laten opereren. In de behandeling van een hernia zijn er een hoop factoren die je zelf kan beïnvloeden om ervoor te zorgen dat je het herstel van je hernia een gunstig beloop krijgt.

Je een behandeling van een hernia starten als het duidelijk is dat je ischias klachten, ook wel zenuwpijn, wordt veroorzaakt door een uitpuilende tussenwervelschijf. Aan de hand van kenmerkende hernia symptomen, zo nodig lichamelijk onderzoek en eventueel beeldvormende diagnostiek kunnen de diagnose hernia bevestigen.

Behandeling hernia door natuurlijk herstel

Het is goed om te weten dat de meeste mensen met een hernia een gunstig beloop hebben. Dat wil zeggen dat bij ongeveer 70% van de mensen met zenuwpijn door een hernia binnen 6 weken uit zichzelf verminderd. De hernia klachten zijn dan niet altijd helemaal over maar de ischias en lage rugpijn zouden je al minder moeten belemmeren tijdens je dagelijks leven.

Zeker als je hernia klachten korter dan 6 weken bestaan dan is de kans op een natuurlijk herstel groot! Als de behandeling van je hernia vanaf dat punt goed wordt ingezet hoef je geen directe zorgen te maken over je herstel. Ondanks dat de ischias ervoor kan zorgen dat het niet mogelijk is om te werken of je dagelijkse handelingen helemaal uit kan voeren.

Hernia Behandeling

Behandeling hernia na uitsluitsel indicatie operatie

Er zijn situaties dat een hernia de voorkeur heeft om geopereerd te worden. Voordat die keuze gemaakt wordt dient daar duidelijk indicatie voor te zijn! Deze indicatiestelling gebeurt aan de hand van klachten bij een hernia en de tijdsspannen van klachten. Er zijn twee soorten van indicatie voor een behandeling van een hernia door een operatie;

1. Absolute indicatie: Wanneer er uitvalsverschijnselen of verlammingsverschijnselen optreden door uitval van de zenuw. Incontinentie of uitval van de sluitspieren is een absolute indicatie voor een operatie. Ook bij het optreden van een klapvoet wordt en operatie absoluut overwogen.

1. Relatieve indicatie: Als blijkt dat er over een langere periode van behandeling en mogelijkheid tot natuurlijk herstel geen vermindering van de beenpijn wordt ervaren. Dit is echter per persoon verschillend en erg subjectief omdat het op een eigen beleving berust.

Behandeling hernia resultaat

Het blijkt dat op de langere termijn (1-2) uit meerdere onderzoeken dat het resultaat in de vermindering van de zenuwpijn in het been en de belemmeringen door een hernia bij een operatie gelijk is aan een natuurlijk beleid. Allebei de behandelingen hebben een gunstige verwachting voor herstel en terugkeer naar de oude werkzaamheden.

Op de kortere termijn (<3 maanden) blijkt er wel een verschil in het effect in de behandeling. Een hernia operatie zal de zenuwpijn in het been eerder doen verlichten dan een natuurlijke behandeling.

Er moet dus wel indicatie zijn voor een hernia operatie op basis van de hierboven genoemde indicatie en aanwezigheid van kenmerkende hernia symptomen. In de eerste drie maanden zijn er veel factoren die je zelf in een behandeling van een hernia kan beïnvloeden om te komen tot een goed herstel!

Behandeling hernia

1. Blijf niet weken in bed liggen! Uit onderzoek wordt bevestigd dat het in beweging blijven en belasten van de rug een beter resultaat heeft dan het nemen van langdurige bedrust! Het nemen van korte pauze op bed (1-3 uur) kan geen kwaad, maar ga dus niet de hele dag op de bank liggen!

1. Blijf in beweging! Het bewegen van je rug bij een hernia is niet schadelijk. Het blijven rusten en niet bewegen zorgt voor een langer herstel. De beweging is noodzakelijk om je rug sterk en soepel te houden.

1. Pas tijdelijk je werk aan! Het is niet gek als je tijdelijk je werkzaamheden aanpast om de druk van je rug af te halen. Probeer echter wel wat dagelijkse handelingen en werkzaamheden te blijven doen en op geleide van je zenuwpijn weer snel op te bouwen.

1. Gebruik zo nodig pijnstillers! Pijnstillers met als doen om meer in beweging te komen en tegelijkertijd de kwaliteit van je bewegen te verbeteren is prima. Wanneer je andere of zwaardere pijnstillers gebruikt dan paracetamol doe dit dan wel in overleg met je huisarts.

1. Pak de oorzaak van het probleem aan! Een goede behandeling van een hernia legt het accent op het aanpakken van de oorzaak van het probleem. Het herstellen van de balans in het lichaam is essentieel om niet alleen goed te herstellen maar ook herhaling te voorkomen.

Deze adviezen heb ik opgesteld op basis van vastgestelde richtlijnen in de behandeling van een hernia. Heb je zelf andere dingen die je toepast in je hernia behandeling of een hernia operatie? Deel het hieronder voor lotgenoten of geïnteresseerden 😉

Wacht niet langer! Vul je naam en email in en ontvang de eerste stap om van je lage rugpijn af te komen!

0 reacties op “Behandeling Hernia Zonder Een Operatie!