headershadow

Latest Blogposts

Backstretcher als middel tegen Rugpijn

Backstrechter tegen rugpijn

 

Backstretcher als hulpmiddel in het herstellen van je lage rugpijn. Op wat voor manier kan een backstretcher bijdragen aan het herstel van je lage rugpijn? De backstretcher heeft door vorm meerdere voordelen. 

 

Waarom een backstretcher?

Een van de grootste oorzaken tegenwoordig van het ontstaan van Rugpijn is een slechte houding.  Bij een slechte houding kan je vooral denken aan te lang zitten, onderuitgezakt zitten of te lang werken in een gebogen houding.

Per definitie zijn deze houdingen niet slecht. Niemand kan de hele dag kaasrecht zitten en dat hoeft ook helemaal niet. Alleen wanneer een slechte houding veelvuldig wordt herhaald in een lange periode zal je lichaam zich hieraan gaan aanpassen.

Het gevolg hiervan is dat je rug stijf wordt. Hierbij wordt de kromming van je rug stijf en wordt het steeds moeilijker om je rug te strekken en rechtop te houden. Met alle gevolgen van dien…

 

Verbeteren van je houding!

Wat de backstretcher doet is vooral die gebogen houding corrigeren. En de natuurlijke vorm van je rug weer terug te brengen. Door het verbeteren van het kunnen strekken van je rug zal je houding drastisch verbeteren.

Uiteindelijk doet de backstretcher niks anders dan het herstellen van de natuurlijk vorm van je rug. Een normale en natuurlijk vorm van je rug brengt ook met zich mee dat je rug goed kan strekken.

 

Wanneer is de backstretcher wat voor mij?

Eigenlijk zou de backstretcher en het doel ervan voor iedereen goed zijn. Ik zeg dit vanuit de gedachte dat het regelmatig oprekken van je rug essentieel is om een soepele rug te houden.

Wanneer je geen rugklachten hebt kan je dit echter makkelijk doen zonder hulpmiddelen zoals de backstretcher. Door bewegingen te maken die de wervel van je rug naar hun eindgrens brengen houd je een pijnvrije rug soepel.

Enkele voorbeelden van zulke oefeningen zie je ook wel in onderstaande video.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Backstretcher bij rugklachten

Op het moment dat je al enige tijd last hebt van je lage rug of middenrug is vaak een wat intensievere aanpak gewenst. Hoe langer je rugklachten duren des te meer prikkels heb je nodig om je rug weer terug te vormen.

Zie het als een arm die enige tijd in het gips heeft gezeten. Op het moment dat je de arm 6 weken niet hebt kunnen bewegen. Heb je nadat je uit het gips komt enige tijd nodig om je arm weer flexibel te krijgen.

 

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Als je rug, eventueel vanwege rugklachten, enige tijd niet goed hebt opgerekt vooral in het strekken. Zal je rug net als een arm in het gips stijf worden. Om je rug weer soepel te krijgen heb je enige mate van rek, druk en herhaling nodig.

 

Voordeel als stretchoefening

Het voordeel van de backstretcher is dat je elke keer exact dezelfde oefening doet. Waarbij je goed de intensiteit van je oefeningen kan doseren. Door langzaam de tijd uit te breiden.

Doordat je ligt heb je de mogelijkheid de rest van je lichaam, maar ook je rug, goed te ontspannen. Om zo meer rendement uit de oefening te halen.

 

Oefeningen op de backstretcher

Er is voornamelijk één oefening die je kan doen. Dat is gaan liggen op je rug en door de vorm van de boog je rug terugbrengen naar zijn natuurlijke vorm.

Daarnaast zou je een aantal variaties aan kunnen brengen en daarbij verschillende oefeningen en bewegingen kunnen maken. Dit kan de accenten van het rekken wat verleggen. Verstandig is om met de basis variant te beginnen.

 

Welke backstretcher moet je kopen?

Als je een backstretcher wilt kopen adviseer ik je om te gaan voor de Rolastrechter. Deze is bedenkt met rubberen rollers waardoor het lig comfort een stuk hoger is dan de houten backstretcher.

De backstretcher kan je onder andere bestellen bij FysioWebwinkel.nl. Er zijn in totaal al meer dan 1000 Fysiotherapeuten die hem al voor in hun praktijk hebben gekocht.

 

Backstretcher - Rolastretcher

 

Ervaringen met de backstretcher?!

Heb je al een backstretcher of heb je er vragen over? Dan ben ik benieuwd naar jouw ervaringen en vragen. Laat gerust een reactie hieronder achter.

 

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

0 reacties op “Backstretcher als middel tegen Rugpijn

Plaats een reactie


*