headershadow

Latest Blogposts

8 Pijnstillers Rugpijn In Natuurlijke Vorm!

 

Pijnstillers rugpijn is een vaak gebruikte combinatie. Door de rugpijn en het onvermogen om goed te bewegen is het verleidelijk om gelijk pijnstillers te gebruiken. Je kan echter ook gebruik maken van je eigen natuurlijke pijnstillers bij rugpijn!

Het voornaamste doel zou moeten zijn bij de omgang en behandeling van rugpijn dat je in beweging blijft. Het gebruiken van pijnstillers is daarbij in zekere mate gerechtvaardigd, maar het gevaar schuilt erin dat je er afhankelijk van wordt.

 

8 Pijnstillers Rugpijn!

Daarnaast zijn niet alle pijnstillers even goed voor het lichaam waaronder vaak de maag. Er is echter een alternatief voor het gebruiken van pijnstillers in de vorm van pillen. Door deze 8 tips op te volgen kan je namelijk je eigen natuurlijke pijnstillers gaan activeren.

 

  1. Activeer je eigen endorfine!

De naam van je eigen natuurlijke pijnstiller is endorfine. De werking van endorfine wanneer het vrijkomt in het lichaam kan net zo sterk zijn als de geproduceerde pijnstillers. De stof endorfine werkt in het lichaam door het blokkeren van de pijnsignalen uit je hersenen.

Endorfine kan hierdoor niet alleen je pijn verlichten maar ook angst, depressie en stress verminderen. Emoties en verschijnselen die vaak gepaard gaan bij langdurige of chronische rugpijn omdat ze zorgen voor het voortbestaan van rugpijn.

Maar hoe spreek je jouw eigen endorfine aan? Endorfine wordt door afgegeven aan het lichaam bij onder andere lichamelijke activiteit die voor langere tijd wordt aangehouden. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen of een andere vorm van lichamelijk inspanning.

 

  1. Eet iets zoet!

Onderzoek laat zien dat het eten van zoete voedingsmiddelen zoals koekjes, chocolade of ijs het pijngevoel kunnen verminderen. Vaak is dit effect echter van korte duur waardoor de kans op het nuttigen van te veel zoetigheden bestaat.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan suiker verhoogde daarbij de kans op overgewicht wanneer het in grote mate wordt genuttigd. Een te hoog BMI (Body Mass Index) werkt echter weer nadelig op het herstel van rugpijn.

Een opmerkelijke bevinding wat als oplossing hiervoor kan dienen! Je dient dan echter wel te de verleiding te kunnen weerstaan! Is het alleen klaarmaken van bijvoorbeeld koekjes, want het blijkt dat alleen de zoete geur die als aangenaam wordt ervaren al kan zorgen voor pijn vermindering!

 

Pijnstillers Rugpijn (2)

 

  1. Slapen als pijnstiller!

Een goede herstellende nachtrust kan wonderen doen voor zowel je herstel als pijnvermindering. Tijdens het slapen vindt bij uitstek het proces van herstel en genezing plaats zeker na een drukke dag van werk, stress en inspanning.

Het lichaam kan volledig in de herstel modus komen waardoor tevens de gevoeligheid voor pijnprikkels kan worden verminderd. Een goede nachtrust is niet bij iedereen vanzelfsprekend, maar er zijn een aantal tips die je kan gebruiken om goed te slapen.

 

  1. Stretchen en bewegen!

Het verminderen van de stijfheid in je rug kan zorgen voor pijnverlichting. Je rug is gemaakt om te bewegen en een goede beweeglijkheid is essentieel om goed te kunnen functioneren. Een rug die niet beweeglijk is zorgt ook eerder voor rugpijn.

Het verbeteren van de beweeglijkheid van je rug kan je doen door het rekken en stretchen van je spieren. Niet alleen de lage rug, maar ook juist je middenrug en heupen rekken zorgen voor een beter bewegende rug.

Hoe langer je echter al een stijve rug hebt hoe vaker je de oefeningen zal moeten doen om het te kunnen herstellen.

 

  1. Ga naar buiten!

Naar buiten met of zonder zonnig weer zorgt dat je wordt blootgesteld aan Vitamine D. Een blootstelling aan de zon van ongeveer 15 minuten kan al zorgen voor je dagelijkse aanbevolen dosis Vitamine D. En laat Vitamine D er juist voor kunnen zorgen dat je verlichting krijgt van je rugpijn!

 

Yoga bij Rugpijn

 

  1. Wees positief

Er is haast niets wat sterker is dan je gedachten! De manier waarop je denkt en omgaat met pijn is van grote invloed op hoe je jouw pijn waarneemt en ervaart. Angst, frustratie en vermijdingsgedrag zijn voorbeelden die je pijnsensatie op een negatieve manier beïnvloeden.

Door een positieve gedachte en actieve omgang kan je de pijn op een positieve manier beïnvloeden. Als je weet wat je rugpijn inhoud en wat de beste manier van omgang is hoef je geen zorgen te maken over je herstel.

 

  1. Fantaseer je ideale situatie!

Fantaseren over een betere en/of gewenste situatie kan een therapeutisch effect hebben om je beter te voelen. Je hersenen kunnen je pijnsensatie sturen met behulp van je gedachten.

En het blijkt uit onderzoek dat het verplaatsen in een betere situatie middels fantasie. Je door spierontspanning, een betere ademhaling en positieve gedachten de pijn kan verminderen!

 

  1. Omring jezelf met goed gezelschap

Waar je kan praten met mensen die dezelfde pijn en belemmeringen doormaken kan dit ervoor zorgen dat je jouw pijn beter kan managen. Een aantekening dient hierbij wel gemaakt te worden dat het mensen zijn die je extra waarde geven in de omgang met rugpijn, maar niet je meer angst en stress van geven.

 

 

Pijnstillers rugpijn; een praktische invulling

 

Wil je dus directe rugpijn verlichting met behulp van bovenstaande tips en adviezen? Dan kan ik je wel een makkelijk en concreet praktijk voorbeeld geven.

 

“Ga eens per dag voor minimaal 15-20 minuten buiten in de zon wandelen, joggen of andere actieve bezigheid. Sluit je af van de dagelijkse sleur, verplaats jezelf in een betere situatie en denk positief over je herstel! Sluit dit af met wat gerichte rek en strek oefeningen en neem als beloning een ijsje of stukje chocolade (stukje fruit zou nog beter zijn)!

 

Om vervolgens op onderstaand reactie formulier (of facebook) je bevinden te delen met andere “lot”genoten. En zorg voor een goede herstellende nachtrust. Je pijn zal drastisch verminderen en de uitgerust, fris en fit de volgende dag ingaan!”

 

Bastin Hofman is de oprichter van de website lagerugpijnfysio.nl in 2013 en auteur van het boek "De Lage Rugpijn Herstel Methode". In 2006 is hij afgestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht als Fysiotherapeut en in 2011 als Master Manuele Therapie de SOMT te Amersfoort. Hij staat ingeschreven in het Centraal Kwaliteit Register (CKR) en BIG-Register als Fysiotherapeut en Master Manueel Therapeut. Ook is hij lid van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF).
Meer over

0 reacties op “8 Pijnstillers Rugpijn In Natuurlijke Vorm!

Plaats een reactie


*