Page content

7 Tips Tegen Rugpijn Voor Je Vakantie Rit!

7 Tips Tegen Rugpijn Voor Je Vakantie Rit!

 

De zomervakantie staat voor de deur en voor vele van jullie kan dat betekenen een lange autorit naar een warme bestemming. Met auto op vakantie is een slimme manier om te besparen op vliegtickets, maar het is niet de meest ideale situatie voor mensen met een voorgeschiedenis van lage rugpijn.

  1. Zorg dat je onmiddellijk comfortabel zit!

Neem ter voorbereiding op je reis de tijd om vanaf het eerste moment dat je vertrekt comfortabel zit! Want de kleinste irritatie op het begin van de rit kan zorgen voor een razende pijn een paar uur later.

Een eerste voorwaarde voor comfort voor de rug is dat de auto stoel voldoende ondersteuning geeft aan de lage rug. De leuning dient een lichte holling onderin de stoel te hebben om de natuurlijke vorm van de rug te behouden. Is dit niet aanwezig rol dan een handdoek of kussen op en plaats die onderin de rug voor meer comfort.

Zorg daarnaast dat je niet zit op je portemonnee, telefoon of een ander voorwerp wat je rug uit balans kan brengen. Verklein je afstand tot het stuur tot zo’n mate dat je in ieder geval er niet naartoe hoeft te reiken. Zo voorkom je dat je meer stress of spanning op je lage rug, nek en schouders plaatst.

Ga rechtop zitten met je knieën iets hoger dan je heupen en houd je kin iets ingetrokken.

  1. Houd je rug in beweging ook tijdens het rijden!

Omdat stil blijven zitten in elke situatie niet goed is voor je lage rug is dit ook het geval tijdens het autorijden. Een comfortabele zithouding is een eerste vereiste, maar zorg dat je niet continu zo blijft zitten.

Probeer binnen elke 15-20 minuten je rug te bewegen door bijvoorbeeld je bekken te kantelen of je stoel leuning iets aan te passen. Zo houd je nog enigszins de doorbloeding in je rug gaande en verminder je de spanning op je spieren en gewrichten.

  1. Zorg voor beweging en extra oefeningen bij je rust stops

Het uitgelezen moment om je doorbloeding weer op gang te krijgen is op het moment dat je even rust op een parkeerplaats of moet tanken. Neem even de tijd om een stukje te lopen en parkeer gerust je auto wat verder van de WC om meer beweging uit te lokken.

Daarnaast is het speciaal voor je lage rug goed om je spieren op te rekken om ze te doorbloeden maar vooral om de spanning eraf te halen. Met name de spieren rond je heup, lage rug en middenrug kunnen lage rugpijn verzorgen als ze verkorten of spanning opbouwen.

  1. Wissel het autorijden af en neem ook een de achterbank

Als je in staat bent om het autorijden af te wisselen is het verstandig hier gebruik van te maken. Het geeft je de mogelijkheid om meer te ontspannen en extra te letten om je houding en beweging tussendoor.

Maar op het moment dat de achterbank vrij is en je rugpijn alleen maar toeneemt naarmate de uren verstrijken. Gebruik dan de achterbank om te gaan liggen en uit te rusten. Probeer zo comfortabel mogelijk te gaan liggen pas je positie aan waar nodig.

  1. Ga zitten, ontspan en rust lekker uit

Zit je niet achter het stuur dan is er haast geen betere plaats om lekker uit te rusten dan tijdens een lange autorit. Je kan toch nergens heen of veel andere dingen doen dus waarom gewoon niet even een dutje doen.

Bij toenemende pijn kan een dutje of powernap al gauw zorgen voor een hoop pijn verlichting. Voor een hoop mensen kan slapen in de auto een hele opgave zijn. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om je aan te passen aan een autorit en stoel om te slapen. Zodat je wel verdiende rust krijgt en daarbij ontspanning voor je rug.

  1. Neem pijnstillers mee en gebruik ze waar nodig

Bij acute lage rugpijn is het raadzaam om in eerste instantie pijnstillers te gebruiken om te kunnen blijven bewegen. Wanneer je al langer rugpijn hebt en je gaat op vakantie zou het niet goed zijn als je nog continu pijnstillers gebruikt. Maar je zou ter comfort van je reis hiervoor eenmalig uitzondering kunnen maken.

Neem je medicatie mee en houd het bij de hand. Normaal gesproken zouden paracetamol en ontstekingsremmende pijnstillers zoals ibuprofen moeten volstaan. Gebruik je andere medicatie neem dan contact op met je arts over het gebruik ervan in combinatie met het autorijden.

  1. Voorbereiden is het halve werk!

Met een beetje planning kan je de autorit waar je zo tegen op kijkt omtoveren tot een leuke en pijnvrije rit! Wanneer je bovenstaande punten in gedachten houdt en actie onderneemt ter voorbereiding van je reis. Zal je niet alleen met minder zorgen maar daadwerkelijk minder pijn hebben tijdens je reis en pijnvrij kunnen genieten van je vakantie!

Wat helpt jouw verder om pijnvrij je autorit door te komen? Vul je reactie onderaan deze pagina in en deel je ervaringen met anderen!

Comment Section

0 reacties op “7 Tips Tegen Rugpijn Voor Je Vakantie Rit!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.